ضرورت رعایت بهداشت در زمان ارتودنسی

ضرورت رعایت بهداشت در زمان ارتودنسی

آموزش بهداشت ارتودنسی

اگر چه بهداشت دهان و دندان در همه مواقع امری ضروری و قابل اهمیت قلمداد می شود اما، ضرورت این کار در زمان درمان ارتودنسی دو چندان می شود. ارتودنسی نیز همانند سایر درمان ها، با ریسک هایی در طول درمان مواجه است که اغلب آن ها با رعایت بهداشت دهان و دندان، قابل کنترل خواهند بود. در صورتی که در این دوران به بهداشت دندان ها توجه خاص نشود، امکان بروز عوارضی هم چون التهابات لثه، پوسیدگی دندان و ایجاد پلاک دندانی شدت می پذیرد. قطعا رعایت بهداشت دهان در زمان وجود دستگاه ها و براکت های ارتودنسی امری دشوار خواهد بود؛ زیرا پاکسازی مواد غذایی از مابین دندان ها و براکت ها زمان بر  است که در صورت عدم توجه بیمار به آن، هدف اصلی از درمان ارتودنسی که رسیدن به لبخندی زیبا می باشد، محقق نخواهد شد.  بر طبق تحقیقاتی که از سوی محققین انجام گرفته است، استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه ها در  جلوگیری از پوسیدگی دندان ها امری ضروری بیان شده است. یکی از شایع ترین عوارض ناشی از درمان ارتودنسی که در صورت بی توجهی بیمار به اصول بهداشتی دهان و دندان حاصل می شود، به جای ماندن جای براکت ها پس از کامل شدن دوره درمان و برداشته شدن دستگاه های ارتودنسی ثابت می باشد.

به طور کلی می توان گفت تامین بهداشت دهان و دندان به میزان درمان ارتودنسی اهمیت دارد، لذا بر آن شدیم تا در این مقاله، روش صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهان شویه های حاوی فلوراید را بیان کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

رعایت بهداشت در زمان ارتودنسی  رعایت بهداشت در زمان ارتودنسی

روش صحیح مسواک زدن در دوره درمان ارتودنسی

به منظور پاکسازی کامل دندان ها، می بایست مسواک در زاویه ای 45 درجه مابین دندان و براکت قرار گیرد و در ادامه، با چرخش دورانی مسواک، اقدام به خارج کردن خرده های مواد غذایی از میان براکت ها کرد. سطح جونده کلیه دندان ها در این شرایط باید با حرکت رفت و برگشتی مسواک پا شود؛ زیرا بیشتر حجم آلودگی ها در این بخش وجود دارد.

نکات قابل توجه:

  • مطلوب است در زمان بهره گیری از درمان ارتودنسی، پس از هر وعده غذایی و یا 2 الی 3 مرتبه در شبانه روز، به منظور مسواک زدن اقدام شود.
  • پرز های سطح زبان یکی از مکان های مناسب برای ایجاد پلاک های میکروبی به شمار می آیند که در صورت عدم توجه به پاک سازی آن، بستری مناسب برای پوسیدگی دندان ها به وجود خواهد آمد. از همین رو، بهتر است بیمار پس از هر مرتبه مسواک زدن، با حرکتی رفت و برگشتی، سطح زبان را نیز پاکیزه گرداند.
  • به منظور پاکسازی کامل دندان و براکت ها، باید عمل قرار گیری مسواک برروی هر دندان و براکت و پاکسازی آن ها، دست کم 10 ثانیه به طول انجامد تا هیچ گونه مواد غذایی بر سطح آن ها باقی نماند. به طور کلی نیز هر مسواک باید 4 الی 5 دقیقه زمان ببرد. پس عجله ای برای اتمام مسواک زدن نداشته باشید و همواره به این نکته فکر کنید که بی توجهی و عدم دقت شما، می تواند خسارات گزافی به دندان هایتان وارد نماید.

استفاده از نخ دندان در دوره درمان ارتودنسی

استفاده از نخ دندان برای رفع پلاک های مابین دندان ها و مواد غذایی گیر کرده در لا به لای آن ها بسیار ضروری می باشد که این مورد در زمان درمان ارتودنسی رنگ و روی جدی تری به خود می گیرد. برای پاکسازی دندان با استفاده از نخ دندان، باید قسمت محکم نخ دندان از میان وایر دو دندان عبور داده شود و سپس با حرکت C  شکل نخ دندان ازمیان دندان ها، کلیه مواد غذایی را از بین دندان ها خارج کرد. در ادامه نیز باید دهان با آب، به خوبی شست و شو داده شود.

استفاده از دهان شویه در دوره درمان ارتودنسی

اگر چه مسواک و نخ دندان نقشی موثر در تامین سلامت و پاکیزگی دهان و دندان بر عهده دارند اما در این میان نمی توان اهمیت استفاده از دهان شویه ها را نادیده گرفت. دهان شویه ها نقشی موثر در رفع پلاک های میکروبی بر عهده دارند. به همین جهت بهتر است روزی 1 مرتبه از دهان شویه های حاوی فلوراید استفاده شود و به علت تاثیرگذاری بیشتر، حداقل 30 دقیقه پس از استفاده، از خوردن و آشامیدن اجتناب شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید