رعایت بهداشت دهان و دندان حین درمان ارتودنسی چگونه است؟

ضرورت توجه به بهداشت دهان و دندان در حین درمان ارتودنسی

بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند باید به بهداشت دهان و دندان خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. در صورت بی توجهی به این مسئله، ذرات غذا در میان دندان‌ها، بریس ها و سیم‌های نگهدارنده خواهد ماند که این امر موجب بروز مشکلاتی از قبیل: پوسیدگی دندان، ایجاد پلاک دندان، ایجاد بیماری‌های لثه‌ای، ایجاد ظاهری ناخوشایند و… در چهره افراد خواهد شد. لذا به بیماران توصیه می‌شود تا در زمان درمان به بهداشت دهان و دندان توجه بسیار زیادی داشته باشند و پس از هر وعده غذا و میان وعده نسبت به پا کسازی دهان و دندان خود اقدام نمایند.

همان طور که واقف هستید هدف از درمان ارتودنسی رسیدن به دندان‌هایی سالم و زیبا می‌باشد؛ اما نکته‌ای که باید بدان توجه داشت این است که ارتودنسی نیز همانند سایر درمان‌ها ممکن است با عوارضی همراه باشد. عفونت لثه، پوسیدگی دندان‌ها، بوی بد تنفس و دهان، التهاب لثه و ماندگاری جای براکت ها بر سطح دندان از شایع‌ترین عوارضی می‌باشد که بیمار در صورت بی توجهی به بهداشت دهان و دندان با ان مواجه خواهد شد. لذا همواره به این نکته توجه داشته باشیم که رسیدن به نتایج مطلوب در درمان ارتودنسی، از تلاش و همکاری تیم ارتودنسی و بیمار حاصل می‌شود. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از اصلی‌ترین مواردی به شمار می‌رود که بیمار باید در حین درمان به آن توجه داشته باشد.

چگونه با وجود بریس مسواک بزنیم؟

همان طور که گفته شد در حین درمان ارتودنسی باید پیش از گذشته به بهداشت دهان و دندان اهمیت داد. مسواک زدن ونخ دندان کشیدن پس از هر وعده غذایی ومیان وعده‌ها، تأمین کننده سلامت دهان ودندان ها خواهد بود. در صورت بی توجهی به این مساله، میکروب‌های موجود در دهان بر سطح دندان‌ها و براکت های ارتودنسی رشد خواهند کرد و خطر ابتلا به التهاب‌های لثه‌ای، عفونت‌های دهانی و پوسیدگی‌های دندان را قوت خواهند بخشید.

به منظور پاکسازی دندان‌ها در زمان درمان، مسواکی نرم تهیه نمایید و پس از هر وعده غذایی آن را به خمیر دندان‌های حاوی فلوراید آغشته کنید. سپس مسواک را با زاویه 45 درجه به نسبت دندان‌ها قرار دهید و به دقت سعی بر پاکسازی دندان‌ها و براکت ها داشته باشید.

رعایت بهداشت دهان و دندان حین درمان ارتودنسی   رعایت بهداشت دهان و دندان حین درمان ارتودنسی چگونه است؟

توجهات قابل ملاحظه:

  • نسبت به پاک سازی کلیه دندان‌های موجود در هر دو فک، حساسیت به خرج دهید و از شست وشوی دندان‌های انتهایی غافل نشوید.
  • نسبت به پاک سازی سطح دندان‌هایی که در مجاورت و نزدیکی زبان قرار گرفته‌اند با دقت بیشتری عمل نمایید.
  • به منظور پاک سازی براکت ها از ذرات غذایی، نوک مسواک را به صورت عمودی بر سطح براکت ها بکشید.
  • دهان را پس از هربار مسواک زدن چندین مرتبه آب کشی نمایید تا در صورت وجود ذرات غذایی، از دهان خارج شوند.
  • پس از اتمام شست و شو، دندان‌ها را به دقت در آیینه بررسی نمایید تا در صورت وجود ذرات غذایی برروی بریس ها، آن‌ها را مجدداً با مسواک شست و شو دهید.
  • مسواک‌های بین دندانی به منظور پاک سازی میان دندان‌ها و سطح بریس ها تولید شده‌اند که می‌توانید به منظور تمیز شدن هر چه بیشتر سطح دندان و بریس، از آن استفاده نمایید.

در زمان ارتودنسی چگونه نخ دندان بکشیم؟

کشیدن نخ دندان در حین درمان ارتودنسی از دیگر مواردیست که باید به آن توجه داشت. شاید در نگاه اول، کشیدن نخ دندان در حین درمان برایتان کمی ناملموس به نظر بیاید؛ اما با فرا گرفتن راه وشیوه درست این کار، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. ما به بیماران توصیه می‌کنیم به منظور سهولت در کار از نخ دندان سوپر فلاس استفاده نمایند. برای این کار، بخشی از نخ دندان را به دور انگشت خود پیچیده و سپس آن را از میان دندان‌ها و میله‌های متصل به براکت عبور دهید.

استفاده از فلورایدهای موضعی

بیماران می‌توانند به منظور تأمین سلامت و بهداشت هر چه بیشتر دهان و دندان، از دهان شویه ها و ژل‌های فلوراید سدیم استفاده نمایند. با این کار ریسک ابتلا به ناهنجاری‌های دندان و دهان به میزان قابل توجهی پایین می‌آید.

روش کار: سطح مسواک را به این ژل آغشته نمایید و آن را نزدیک به 1 دقیقه بر سطح دندان بمالید و تا 30 دقیقه پس‌ازآن، از خوردن و آشامیدن اجتناب نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید