ارتودنسی ثابت برای چه افرادی مناسب است؟

آشنایی با ارتودنسی ثابت

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که در جهت برطرف کردن عیوب ظاهری دندان ها و عیوب ناشی از نا مرتب بودن آن ها کمک های زیادی به بیماران می کند.  این درمان با اصلاح شکل فک و برطرف کردن مشکلات آن از پوسیدگی دندان ها در اثر جرم و پلاک های ناشی از روی هم افتادن دندان ها پیشگیری می کند.

به طور معمول ارتودنسی را به شکل سیم ها و براکت هایی می شناسیم که نوجوانان بر روی دندان ها قرار می دهند و همه ما نیز بر این باوریم که این درمان تنها در سنین پایین نتیجه مثبت به همراه دارد. در نهایت شگفتی باید بگوییم که این درست نیست و با وجود مدرن ترین تجهیزات و امکانات که در خدمت دندانپزشکی و ارتودنسی قرار گرفتند در هر سنی می توان به گرفتن نتایج مثبت از این درمان امیدوار بود.

ارتودنسی ثابت برای چه افرادی مناسب است؟  ارتودنسی ثابت برای چه افرادی مناسب است؟

به چه دلایلی درمان ارتودنسی به افراد پیشنهاد می شود؟

درمان ارتودنسی توسط دندانپزشکان به افرادی پیشنهاد می شود که دارای ناهنجاری های فک و دندان هستند. در بسیاری از مواقع و در سنین پایین ناهنجاری های فکی دهانی به واسطه درمان های ارتودنسی بر طرف می شوند و فرد دیگر نیازی به جراحی که بسیار پر دردسر و هزینه است نخواهد داشت.

در بعضی موارد نامرتب بودن ردیف های دندانی باعث می شود تا در اثر افتادن دندان ها بر روی همدیگر پوسیدگی  زودتر از موعد اتفاق بیفتد، درمان ارتودنسی با ردیف کردن دندان ها در کنار هم از این اتفاق جلوگیری می کند و مانع از پوسیدگی و افتادن زودتر از موعد دندان ها می شود.

علاوه بر تمام مزایایی که برای این درمان ذکر کردیم اصلاح نقص جویدن نیز با درمان ارتودنسی اتفاق می افتد و بدین ترتیب می توان گفت که هدیه ارتودنسی به افراد، علاوه بر لبخندی زیبا تر و تاثیر گذارتر سلامت جسمی و روحی حاصل از تغذیه مناسب خواهد بود.

انواع ارتودنسی از گذشته تا به امروز

از زمان به وجود آمدن دانش ارتودنسی به عنوان زیر شاخه ای از دندانپزشکی، شکل های مختلفی از ابزارهای این درمان توسط دندانپزشکان ابداع شدند و در هر بار به روز رسانی تغییراتی در جهت بهبود عملکرد آن ها اتفاق افتاده است.

ارتودنسی را به طور کلی می توان در دو دسته ثابت و متحرک تقسیم کرد که هر کدام ویژگی های مثبت و منفی دارند و برای افراد خاصی با توجه به شرایط شان توصیه می شوند.

مزایا و معایب انجام درمان ارتودنسی ثابت

دوره درمان در ارتودنسی ثابت طولانی تر است و به دلیل قرار گرفتن دائمی روی دندان ها در دراز مدت و در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان توسط فرد ممکن است دندان ها تغییر رنگ بدهند و اثر بریس ها بر روی دندان باقی بماند. همچنین در مدت استفاده از این ابزار ممکن است فرد دچار مشکلاتی در خوردن و جویدن غذاها شود که البته دردها موقتی است و پس از جا باز کردن سیم ها و بریس ها در دندان برای فرد عادی می شوند.  از معایب ارتودنسی ثابت آسیب پذیر بودن بریس ها و سیم های آن است که در اثر جویدن و خوردن مواد غذایی سفت ممکن است بشکند. همچنین امکان اختلال در نحوه تکلم در طول دوره درمان وجود دارد. نکته آخر این است که به دلیل استفاده دائمی ابزارهای ارتودنسی ثابت ممکن است در طول درمان فرد احساس کند که زیبایی ظاهری خود را از دست داده است.

به دلیل این که در طول درمان ارتودنسی ثابت تعامل بیشتری میان بیمار و دندانپزشک لازم است، بهتر است این نوع از درمان را در مورد بیمارانی به کار ببریم که دوران کودکی و بلوغ را گذرانده و همکاری بیشتری را با درمانگر انجام می دهند.

به دلیل قوی بودن نیروی وارده از طرف سیم ها و بریس ها به دندان ها و قوس های فکی، ارتودنسی ثابت قادر است ناهنجاری های حادتری را رفع بنماید و با وارد کردن فشار مناسب دندان ها را در ردیف درست خود قرار دهد. افرادی که دارای مشکلات شدید فک و نامرتب بودن دندان ها به شکل حاد هستند نیز کیس های مناسبی برای درمان ارتودنسی ثابت به شمار می آیند.

به طور کلی محدودیتی برای اعمال درمان ارتودنسی ثابت برای افراد وجود ندارد و وظیفه تشخیص این مسئله بر عهده ارتودنتیست درمانگر است.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «ارتودنسی ثابت برای چه افرادی مناسب است؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید