آشنایی با وسایل کاربردی در درمان ارتودنسی

انواع بریس

بریس‌ فلزی است که از استیل ضدزنگ تهیه می‌شود. باندهای بریس دور دندان‌های آسیاب را در انتها می‌گیرند و براکت‌های کوچک‌تر به سطح جلویی دیگر دندان‌ها وصل می‌شوند. سیم فلزی باریک و فنری در امتداد براکت‌ها کشیده می‌شود تا با اعمال نیروی ملایم دندان‌ها را به موقعیت صحیح راهنمایی کند. این سیم قوسی شکل با بست‌های فلزی، کش یا انواع دیگر گیره به براکت‌ها وصل می‌شود.

بریس سرامیکی از بریس فلزی شکننده‌تر است و در دهان مشخص نیست و فقط یک سیم باریک روی دندان‌ها قابل مشاهده است. بریس زبانی یا لینگوال بریسی فلزی است که پشت دندان‌ها در طرف زبان قرار می‌گیرد تا از دیده پنهان بماند. بریس لینگوال که نوع دیگر بریس است، دندان‌ها را با وارد کردن فشار ملایم و مداوم به‌آهستگی به موقعیت درست هدایت می‌کند.

کش‌ ارتودنسی

استفاده از کش‌ ارتودنسی یا کش لاستیکی به هم‌ردیف شدن دندان‌های بالا و پایین کمک می‌کند. بیماران باید کش‌ ارتودنسی را طبق تجویز پزشک استفاده کنند. اگر این کش‌ها مطابق با دستور به کار روند، کارایی  بیشتری خواهند داشت.

آشنایی با وسایل کاربردی در درمان ارتودنسی  آشنایی با وسایل کاربردی در درمان ارتودنسی

فضا نگه‌دارنده

وقتی دندان‌های شیری زودتر از زمان خود می‌افتند، در فضاهای خالی از فضا نگه‌دارنده استفاده می‌شود تا دندان‌ها به سمت این فضای خالی نروند. فضا نگه‌دارنده‌ ثابت از یک نوار و یک سیم فلزی تشکیل شده است.

فاصله‌گذارها

فاصله‌گذارها میان دندان‌ها قرار می‌گیرند تا به آنها فشار آورند و فواصلی بین آنها ایجاد کنند. از این فواصل برای نصب کش‌های ارتودنسی استفاده می‌شود. فاصله‌گذارها پیش از استفاده از کش‌های لاستیکی از بین دندان‌ها برداشته می‌شوند. طراحی جنس و شکل آنها به گونه‌ای است که غذا، خلال دندان و نخ دندان به آنها گیر نمی‌کند.

ابزار مخصوص اصلاح جای فک

به این ابزارها اسپلینت هم گفته می‌شود که برای حرکت دادن فک بالایی یا پایینی و ایجاد تقارن در وضعیت کلی فک استفاده می‌شود.

بسط‌دهنده کام

این وسیله برای عریض‌ کردن قوس فک بالایی استفاده می‌شود که در داخل قوس سقف دهان جایگذاری می‌شود و با پیچ‌هایی که اندازه آن قابل کنترل است، به استخوان‌ها و مفاصل دهان فشار می‌آورد و عرض کام دهان را افزایش می‌دهد. با هر بار تنظیمات، فشار ملایم و مداومی روی دندان‌های آسیاب بالا وارد می‌شود. متخصص نکات لازم درباره زمان و نحوه تنظیم این وسیله را به شما آموزش می‌دهد. هنگامی که عرض کام دهان به اندازه دلخواه رسید، بهتر است چند ماه دیگر هم استفاده از بسط دهنده کام را ادامه دهید تا حالت جدید کام دهان تثبیت و از برگشت آن به حالت قبل پیشگیری شود.

بامپر لب و گونه

گاهی لب‌ها و گونه‌های یک فرد روی دندان‌هایش فشار می‌آورد و باعث درد می‌شود. این وسیله لب‌ها و گونه‌ها را از دندان‌ها دور نگه می‌دارد و فشار وارد بر آنها را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. بدین ترتیب دردی که در اثر این فشارها ایجاد می شود با این وسیله، برطرف خواهد شد.

نگه‌دارنده‌ متحرک

وقتی دوره استفاده از ارتودنسی ثابت یا متحرک به پایان می‌رسد، متخصص ارتودنسی برای جلوگیری از برگشت دندان‌ها به وضعیت قبل توصیه می‌کند که بیماران از نگه‌دارنده متحرک استفاده کنند. این وسیله به شکل صفحه‌ای است که روی سقف دهان قرار می‌ گیرد و به یک میله فلزی در پشت دندان‌های بالای جلویی متصل است یا به شکل یک بریس متحرک پلاستیکی است.‌ از این نگه‌دارنده‌ شب‌ها زمان خواب استفاده می‌شود.

نگه‌دارنده‌ ثابت

این نگه‌دارنده‌ به شکل سیم‌هایی است که به پشت دندان‌های پایین جلویی چسبانده می‌شود. این نگه‌دارنده‌ را می‌توان در صورت لزوم با نگه‌دارنده‌ متحرک عوض کرد، به‌ویژه وقتی پلاک دندانی در پشت آنها تجمع کند و برای بیمار مشکل‌ساز شود یا دندانپزشک تشخیص دهد که در صورت ادامه بهداشت دهان و دندان فرد به خطر بیفتد.

هدگیر

از هدگیر برای بیمارانی استفاده می‌شود که لازم است سرعت رشد فکشان کاهش یابد. این وسیله به شکل یک تسمه یا نوار پلاستیکی است که دور سر بیمار قرار می گیرد و به یک سیم فلزی در جلوی دهان وصل می‌شود. این وسیله سرعت رشد فک را کم می‌کند و دندان‌ها را در موقعیت درست نگه می‌دارد تا فک‌ بالا و پایین به بهترین شکل روی هم منطبق شوند.

باند

یک حلقه فلزی روی دندان است که نگهدارنده بخش‌هایی از بریس است. باند در برابر پوسیدگی از دندان محافظت می‌کند و به عنوان نگهدارنده اتصالات وسایل مختلف ارتودنسی و برای اعمال فشار ارتوپدی نیز به کار می‌رود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید