ناهنجاری های ارتودنسی

آشنایی با ناهنجاری های فک، دهان و دندان

ناهنجاری های ارتودنسی

سلامت دهان و دندان یکی از مهم ترین مواردی است که هر فردی باید به آن توجه داشته باشد. تعداد زیادی از مردم با اختلالات دهان و دندانی شامل کجی دندان، ازدحام دندان ها،  جلوزدگی و یا عقب رفتگی فکین، انحراف فک و… مواجه هستند؛ اما اگر این اختلالات از حدی تجاوز نماید، اقدام به درمان امری ضروری قلمداد می شود. زیرا در صورت بی توجهی به سلامت دهان و دندان ممکن است احتمال بروز اختلال در سایر بخش های بدن قوت بگیرد. از دست رفتن لبخند زیبا و جذاب از دیگر پیامدهای بی توجهی به اختلالات موجود در بخش دهان و دندان به شمار می رود. در شرایط مطلوب، باید دندان های هر دو فک  به خوبی برروی یکدیگر قرار گیرند و هیچ گونه بیرون زدگی در فکین وجود نداشته باشد. در صورتی که چنین شرایطی مابین دندان ها حکم فرما نباشد، باید به منظور رسیدگی و رفع اختلالات موجود، به یک متخصص ارتودنسی مراجعه شود.

 ناهنجاری های فک و دندان

در ادامه سعی داریم ناهنجاری ها و اختلالاتی که نیاز به درمان دارد را ذکر کنیم. در ادامه مقاله همراه ما باشید.

  • جلوزدگی فک
  • عقب رفتگی فک
  • انحرافات فکی
  • عدم هم پوشانی دندان ها
  • دندان های فاصله دار
  • دندان های روی هم قرار گرفته
  • چرخش دندان ها
  • اور بایت دندان
  • آندر بایت دندان
  • کراس بایت دندان

  ناهنجاری های ارتودنسی   ناهنجاری های ارتودنسی

جلوزدگی فک

در این اختلال، دندان های جلویی به سمت بیرون تمایل پیدا می کنند که این مشکل، زیبایی لبخند را در افراد تحت الشعاع قرار می دهد. مکیدن شست در زمان کودکی و عوامل ژنتیکی از بارزترین علل بروز چنین مشکلی در بزرگسالی به شمار می روند.

عقب رفتگی فک

در این حالت دندان های آسیای فکین به خوبی بروی یکدیگر قرار می گیرند اما تا حدودی به بخش داخلی دهان کشش دارند که این مشکل موجب عقب رفتگی در فک پایین می شود.

انحرافات فکی

در این حالت خط مرکزی دندان های جلویی در فک بالا با خط مرکزی دندان های جلویی درفک  پایین در یک راستا قرار نمی گیرند که این اختلال، قرار گیری صحیح سایر دندان ها برروی دیگر را نیز مختل می کند.

عدم هم پوشانی دندان ها

در این اختلال، دندان های آسیای فکین به خوبی برروی یکدیگر قرار می گیرند اما دندان های پیشین فکین به یکدیگر نمی رسند. این مشکل موجب بازماندن همیشگی دهان خواهد شد.

دندان های فاصله دار

داشتن فاصله مابین دندان ها یکی دیگر از اختلالاتی است که حق داشتن لبخندی زیبا را از بیماران می گیرد. بزرگی فک و یا کوچکی عرض دندان ها عامل اصلی بروز چنین مشکلی به حساب می آید.

دندان های روی هم قرار گرفته

در این حالت، دندان ها به صورت نامنظم برروی یکدیگر قرار می گیرند  و چهره نازیبایی به چهره و دندان ها می بخشند. رویش دندان ها خارج از قوس فک و روی هم قرار گرفتن دندان ها می تواند بر اثر کوچکی فک و یا بزرگی بیش از اندازه دندان ها باشد.

چرخش دندان ها

در این اختلال، دندان ها  به صورت صحیح در جای مناسب خود قرار ندارند و تاج دندان ها به یکی از طرفین تمایل دارند. به این ناهنجاری در اصطلاح چرخش دندان گفته می شود.

اور بایت دندان

در این اختلال دندان های پیشین فک بالا ارتفاعی بیش از حد معمول دارند که این حالت موجب قرار گرفتن دندان های پیشین در فک بالا برروی دندان های پیشین در فک  پایین خواهد شد و در موارد شدید، موجب فرورفتن دندان های پیشین پایین در سقف دهان خواهد شد.

آندر بایت دندان

اختلال آندر بایت به معنای بیرون زدگی دندان های پیشین در فک پایین است که  در این حالت، بخشی از دندان های پیشین فک بالا پوشانده می شود.

کراس بایت دندان

در این حالت تعدادی یا تمامی دندان های فک بالا به صورت غیر اصولی و در جهتی نادرست، برروی دندان های فک پایین قرار می گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید