گفتنی‌هایی درباره ارتودنسی لینگوال

گفتنی‌هایی درباره ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال چیست؟

یکی از مشکلاتی که افراد با درمان ارتودنسی دارند این است که براکت‌ها و وسایل این شیوه روی دندان‌ها پیدا هستند و این مسئله خیلی از بیماران را آزار می‌دهد. در پی همین مشکل بود که انواع دیگری از ارتودنسی‌ها که نامرئی هستند و دیده نمی‌شوند به دنیای ارتودنسی وارد شدند. یکی از همین شیوه‌ها ارتودنسی لینگوال است.

لینگوال به معنای زبان است. ارتودنسی لینگوال روشی است که در آن وسایل ارتودنسی به جای جلوی دندان در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد. به این شیوه ارتودنسی نامرئی نیز می‌گویند. براکت‌ها در این شیوه داخلی هستند و ممکن است تنها با کمی دقت دیده شوند. این شیوه با ارتودنسی معمولی شبیه هم هستند و نتایج شبیه به هم دارند. براکت‌های ارتودنسی لینگوال به سطح داخل دندان‌ها متصل می‌شوند و مهم‌ترین ویژگی آنها نیز این است که قابل دیدن نیستند.

در این شیوه در جلسه اول ارتودنتیست برای استفاده از براکت‌های لینگوال از دندان‌های فرد قالب می‌گیرد. سپس قالب را به آزمایشگاه ارسال می‌کند. طراحی براکت‌های ارتودنسی لینگوال با نرم افزار CAD/CAM انجام می‌شود و فناوری نمونه سازی اصلی برای آن به کار می‌رود. بعد از آن سیم‌ها ساخته و خم می‌شوند. کل این پروسه شش هفته زمان نیاز دارد. بعد از آماده شدن این براکت‌ها آنها را دقیق به دندان‌ها می‌چسبانند.

بهترین راه برای این که بدانید این شیوه برای شما کارآمد است یا خیر مشورت با ارتودنتیست است. بزرگسالان و نوجوانان برای این روش داوطلبان مناسبی هستند. البته در مواردی نیز ممکن است متخصص در انتخاب بیمار نگرانی‌های داشته باشد.

براکت‌های لینگوال به طور منحصر به فرد برای هر بیمار ساخته می‌شوند و کوچک‌تر از براکت‌های سنتی هستند. تمام انتظاری که بیماران از ارتودنسی ثابت دارند، ارتودنسی لینگوال قادر به برآورده کردن آن است و همان نتایج را به دست می‌دهد. ملاقات ارتودنتیست به طور منظم در این شیوه الزامی است. این شیوه مانند تمام مراحل درمانی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه آورده شده است.

 گفتنی‌هایی درباره ارتودنسی لینگوال  گفتنی‌هایی درباره ارتودنسی لینگوال

مزایای ارتودنسی لینگوال

مهم‌ترین مزیت این ارتودنسی غیر قابل مشاهده بودن آن است. برای افرادی که با شکل و شمایل ارتودنسی مشکل دارند این شیوه بسیار مناسب است.

این شیوه برای اصلاح مشکلات پیچیده مثل تغییر ارتفاع دندان‌ها، چرخش آنها و کم کردن فضای میان دندان‌ها توصیه می‌شود. اگر در اثر رعایت نکردن بهداشت توسط بیمار در رنگ دندان‌ها تغییری ایجاد شود، به دلیل اینکه براکت‌ها در پشت دندان‌ها هستند، تغییر رنگ نیز قابل دیدن نخواهد بود.

این شیوه برای همه انواع درمان‌ها مناسب و به سادگی قابل استفاده است. ارتودنسی لینگوال بسیار مؤثر است و نتایج حاصل از آن به سرعت قابل مشاهده است. این روش با فشار مداوم به دندان‌ها آنها را صاف می‌کند. دو مزیت اصلی این شیوه این است که ارتودنتیست کنترل بسیاری روی حرکت دندان‌ها دارد.

معایب ارتودنسی لینگوال

یکی از مهم‌ترین معایب این شیوه نیز این است که استفاده و جای گذاری آن مشکل است. زمان ملاقات شما با ارتودنتیست نسبت به ارتودنسی ثابت بیشتر است، زیرا گذاشتن این براکت‌ها در دهان به زمان طولانی‌تری نیاز دارند. به غیر از این چند مورد، این شیوه عیب خاص دیگری ندارد که شما را در انتخاب آن دچار تعلل کند.

مراقبت‌های براکت‌‌های لینگوال

مانند تمام روش‌های ارتودنسی رعایت بهداشت دهان و دندان در این شیوه نیز الزامی است. مسواک زدن به مدت دو دقیقه و دو مرتبه در روز، استفاده از مسواک نرم، استفاده از نخ دندان یا مسواک اینترپروگزیمال و به کار بردن دستگاه آبیاری دهان از کارهای ضروری هستند که شما را در رعایت بهداشت کامل دهان در زمان درمان ارتودنسی لینگوال یاری می‌کنند.

همان طور که گفتیم، تنها یک متخصص و ارتودنتیست می‌تواند شما را در انتخاب این شیوه درمان به طور صحیح کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید