چیزهایی که باید پیش از ارتودنسی بدانیم

چیزهایی که باید پیش از ارتودنسی بدانیم

دانستنی های پیش از درمان ارتودنسی 

درمان ارتودنسی به درمان زیبایی معروف شده است، اما در اصل به منظور برقراری ارتباط بین دندانی و فکی انجام می‌شود. مرتب شدن دندان‌ها درست است که زیبایی با خود به همراه دارد، اما به جز آن موجب می‌شود که از پوسیدگی‌های دندانی که در اثر کج و نا مرتب بودن دندان‌ها ایجاد می‌شود، پیشگیری شود. بهبود تکلم نیز در مواردی برای افراد دچار اختلالات فکی با ارتودنسی فراهم خواهد شد.

اما این که شما به ارتودنسی نیاز دارد یا خیر تنها توسط متخصص تشخیص داده می‌شود. در برخی موارد به جای ارتودنسی از درمان‌های ساده‌تر و جایگزین می‌توان استفاده کرد. ارتودنسی در حال حاضر مانند گذشته به کودکی محدود نمی‌شود. بیشتر مشکلات ارتودنسی از 7 سالگی به بعد که دندان‌های دائمی در آمده‌اند در دهان کودک نمایان می‌شوند. کودکانی که از پستانک و شیشه شیر در سنین بالا استفاده می‌کنند، ممکن است در آینده به ارتودنسی نیاز داشته باشند.

ارتودنسی چگونه عمل می‌کند؟

شاید این سؤال برای شما هم مطرح شده باشد که دستگاه‌های ارتودنسی چگونه عمل می‌کنند. در واقع، دستگاه‌های ارتودنسی با فشار آوردن به دندان‌ها آنها را جا به جا می‌کنند و موقعیتشان را تغییر می‌دهند. فشار وارده کاملاً محاسبه شده است تا نتیجه لازم را داشته باشد. این درمان در روزهای ابتدایی نصب دستگاه‌ها با درد همراه است.

در صورت لازم این درمان با جراحی فک و احیاناً کشیدن دندان‌ها همراه است. در هر صورت، هر کاری که لازم باشد تا بیمار از انجام ارتودنسی بهترین نتیجه را بگیرد، برای او تجویز خواهد شد.

رعایت اصول بهداشتی در طی درمان ارتودنسی بسیار مهم است. وجود براکت‌ها و سیم‌ها فرد را ملزم می‌کند که برای پاک کردن مواد غذایی باقی مانده در دهان حتماً مسواک بزند و از نخ دندان استفاده کند. در مواردی هم به او توصیه می‌شود از لوازم کمکی مانند مسواک بین دندانی استفاده شود. مصرف دهان شویه با تجویز پزشک به حفظ بهداشت بیشتر کمک خواهد کرد. اگر اصول بهداشتی به خوبی رعایت نشود، ممکن است دندان‌ها لک شوند.

چیزهایی که باید پیش از ارتودنسی بدانیم  چیزهایی که باید پیش از ارتودنسی بدانیم

آیا احتمال بازگشت ارتودنسی وجود دارد؟

یکی دیگر از مسائلی که به طور معمول ذهن افراد را پیش از درمان ارتودنسی به خود مشغول می‌کند، بازگشت ارتودنسی پس از پایان درمان است. دست یافتن به نتیجه مطلوب برای بیمار مستلزم همکاری بیمار با ارتودنتیست و خوب گوش کردن به توصیه‌ها و انجام آنها است. اگر اصول درمان به خوبی رعایت شود، هرگز بیمار با مشکلی در طی درمان و پس از آن مواجه نخواهد شد و احتمال برگشت درمان به 5 درصد هم نمی‌رسد.

ممکن است بازگشت درمان ارتودنسی به سه شکل زیر باشد:

بازگشت مشکلات فکی: بازگشت مشکلات فکی در افرادی اتفاق می‌افتد که درمان آنها در دوران بلوغ یا پیش از آن باشد که با رشد فک، ناهنجاری‌ها دوباره بروز پیدا می‌کنند. این مشکل بیشتر در افرادی که فک پایین آنها جلو است و الگوی رشدی مشخصی را طی کرده خود را نشان می‌دهد. البته این مورد برای ارتودنتیست قابل پیش بینی است و به طور قطع آن را پیش از شروع درمان به بیمار اطلاع می‌دهد.

بازگشت نامرتبی دندان‌ها: این بازگشت به طور معمول در افرادی اتفاق می‌افتد که طرح درمان آنها بدون کشیدن دندان داده شود تا به این ترتیب که نتیجه مطلوب با کمترین خطر برای بیمار همراه باشد، اما ارتودنتیست به بیمار اطلاع خواهد داد که ممکن است این طرح به نتیجه نرسد و درمان مجدد با کشیدن دندان انجام خواهد شد.

باز شدن فضا بین دندان‌ها: افرادی که دندان کشیده‌اند، ممکن است بازگشت درمان به طور عمده با باز شدن فضا در قسمت دندان کشیده شده دیده شود. در این موارد با توجه به میزان باز شدن فضا و شکل و اندازه دندان، درمان مجدد برای فرد انجام می‌شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید