گفتنی‌هایی درباره ارتودنسی لینگوال

مشکلات روز اول ارتودنسی

افرادی که درمان ارتودنسی را انجام می‌دهند، به طور معمول دچار مشکلاتی در روزهای اول ارتودنسی می‌شوند. این مشکلات به چند دلیل ایجاد می‌شود و کاملاً طبیعی است. از آن جایی که تجهیزات جدیدی وارد دهان شما می‌شود و قرار است چند سال مهمان دهان شما باشند، دور از ذهن نیست که در روزهای اول به این تجهیزات عادت نداشته باشید و مشکلاتی برایتان به وجود آید اما بعد از چند روز به این تجهیزات عادت می‌کنید و مشکلات ناشی از آن برطرف می‌شود. در ادامه با مشکلاتی که در روز اول ارتودنسی مواجه خواهید شد، همراهتان هستیم.

درد در روز اول ارتودنسی

 به طور طبیعی دندان‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و معمولاً فشار خاصی به یکدیگر وارد نمی‌کنند اما با انجام ارتودنسی و استفاده از تجهیزات آن همچون براکت و سیم، یک نیرو و فشار روی دندان‌ها ایجاد می‌شود تا باعث حرکت دندان‌ها شود. میزان نیرو و جهت آن، توسط ارتودنتیست کاملاً محاسبه می‌شود تا در نهایت، دندان‌های صاف و ردیف شده ایجاد شود. از آن جایی که این نیرو در روز اول قابل درک است، درد نیز احساس می‌شود. دندان‌ها حدوداً سه تا چهار روز کمی درد و ناراحتی را احساس می‌کنند. به هیچ عنوان مسکن‌ها را سرخود مصرف نکنید چرا که ممکن است لثه شما دچار خونریزی شود. معمولاً ارتودنتیست، به شما یک داروی مسکن تجویز می‌کند تا در روزهای اول ارتودنسی درد خود را کاهش دهید.

جداکننده‌ها در ارتودنسی

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد مشکل در اولین جلسات ارتودنسی می‌شود، استفاده از جداکننده‌ها است. جداکننده‌ها حلقه‌هایی هستند که در بین دندان‌ها قرار می‌گیرند و پیش از انجام ارتودنسی، معمولاً باید از آن ها استفاده کرد. جداکننده‌ها نیز همچون تجهیزات دیگر ارتودنسی باعث ایجاد فشار و درد در روزهای اول ارتودنسی خواهند شد.

حساس شدن لب ها

بعد از این که براکت ها و سیم و دیگر تجهیزات ارتودنسی وارد دهان شد، شاهد حساس شدن لب ها و آزردگی آن ها خواهیم بود. درواقع لب های فرد ارتودنسی شده هنوز به این تجهیزات عادت نکرده و مدام با تجهیزات ارتودنسی در تماس خواهد بود. ممکن است کمی تورم در پشت لب ها و گونه‌هایتان احساس کنید که در روزهای اول این مورد کاملاً طبیعی است. از آن جایی که در ارتودنسی ثابت، گاهی اوقات سیم‌ها و براکت ها موجب خراشیدگی لب ها می‌شود، ارتودنتیست تکه ای از قطعات موم دندانپزشکی را در اختیار بیمار قرار می‌دهد تا روی محل آزاردهنده قرار دهد و از آن بکاهد. پس از نصب دستگاه باید چند روزی صبر کنید تا به ارتودنسی عادت کنید.

تکلم دشوار

از آن جایی که قطعات وارد شده در دهانتان کاملاً جدید است و هنوز عادت نکرده اید، ممکن است تکلم شما تحت تأثیر قرار گیرد و برخی از حروف ها را به خوبی نتوانید ادا کنید. بعد از چند روز این مورد کاملاً برطرف می‌شود و شما می‌توانید به صورت عادی صحبت کنید.  با این حال هر بار که تغییرات جدیدی روی دندان‌هایتان ایجاد می‌شود، ممکن است دچار این مشکل زود گذر شوید.

رژیم غذایی جدید

یکی دیگر از مشکلاتی که در طول دوره ارتودنسی با آن مواجه هستیم و در روزهای اول شاید سخت تر باشد، رژیم غذایی جدیدی است که باید رعایت کنیم. براکت ها روی دندان می‌چسبند و از آن جایی که براکت ها بسیار ظریف و حساس هستند، باید در رژیم غذایی خود، تغییراتی را ایجاد کنید. هر گونه گاز زدن مواد غذایی خام، همچون بلال، میوه، ساندویچ و … که تقریباً سفت هستند، باعث برهم ریختگی دندان‌ها می‌شوند. خوردن مواد غذایی سفت همچون ته دیگ نیز در این دوره ممنوع است. مواد غذایی چسبنده همچون آدامس، گز و … نیز نباید در دوره ارتودنسی مصرف شود. همه این موارد به دلیل بر هم خوردن نظم براکت ها و عدم پاکسازی مناسب دندان‌ها، گفته می‌شود. در دوره ارتودنسی، رعایت بهداشت دهان اهمیت ویژه ای دارد و اگر این مواد غذایی در بین دندان‌ها بروند و به آن ها بچسبند، به سختی می توان، آن ها را تمیز کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید