روش های درمان گوناگون ارتودنسی

 روش های درمان گوناگون ارتودنسی

درمان ارتودنسی شامل چه روش هایی می باشد؟

ارتودنسی یکی از موثر ترین درمان های رفع مشکلات فک، صورت ، دهان و دندان به شمار می رود که در طی چند سال اخیر، طیف وسیعی از درمان ها را پوشش داده است.  علم ارتودنسی از 100 سال پیش تا کنون دست خوش تغییرات و پیشرفت های چشم گیری شده است .  تا کنون ابزار و روش های متعددی به منظور ارتقا سطح درمان ارتودنسی از سوی دانشمندان ارائه شده است که هر کدامیک از آن ها با توجه به مزایا و معایبشان در دوره ای خاص مورد استفاده قرار گرفته اند. ما در این مقاله سعی نموده ایم انواع روش های درمانی رایج ارتودنسی را که هم اینک در مراکز ارتودنسی قابل ارائه می باشند، معرفی نماییم. برای آشنایی با راه های درمانی ارتودنسی با ما همراه باشید.

انواع ارتودنسی

  • ارتودنسی ثابت
  •       براکت‌های همرنگ
  •       براکت‌های لینگوال
  •       روش DAMON
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی نامرئی

 روش های درمان گوناگون ارتودنسی   روش های درمان گوناگون ارتودنسی

ارتودنسی ثابت

در ارتودنسی ثابت، ابزار مربوطه با استفاده از چسب های به خصوص برروی دندان ها قرار می گیرند که بیمار تا پایان درمان قادر به برداشتن آن ها نخواهد بود. براکت ها و بندهای ارتودنسی از جمله رایج ترین این ابزارها به حساب می آیند که به منظور اعمال نیرو به دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب جنس وسایل ارتودنسی ثابت از فلزی به نام استننلس استیل می باشد؛ اگر چه می توان از انواع بی رنگ و نامرئی نیز بدین منظور استفاده نمود. این روش، عمدتا به منظور درمان های پیچیده و جدی دهان و دندان مورد استفاده قرار می گیرد.  لازم است بدانید که  ارتودنسی ثابت به براکت‌های همرنگ، براکت‌های لینگوال و روش DAMON تقسیم می شود.

براکت‌ همرنگ چیست؟

براکت های هم رنگ که اغلب در ارتودنسی نامرئی به کار گرفته می شوند، از جنس پلاستیک و سرامیک می باشند. مهم ترین حسن استفاده از براکت های هم رنگ، دید کم آن در دهان است؛ این براکت ها معایبی نیز دارند که حجم زیاد، اصطکاک بالا و آسیب پذیری از جمله مهم ترین این موارد به حساب می اید.  لازم به ذکر می باشد که در گونه پلاستیکی این براکت ها امکان تغییر رنگ در دراز مدت نیز وجود دارد.

براکت‌ لینگوال چیست؟

براکت‌ لینگوال زیر شاخه ای از ارتودنسی ثابت به حساب می آید که در قسمت پشتی دندان ها قرار می گیرد؛ از همین رو هیچ گونه دیدی نخواهد داشت و کاملا نامرئی می باشد. این براکت ها بسیار ظریف هستند.لازم به ذکر است که هزینه درمان با استفاده از براکت‌ لینگوال نسبتا بالا است؛ ضمن اینکه این براکت ها به منظور درمان تمامی ناهنجاری های دندانی قابل استفاده نمی باشند.

روش DAMON

روش DAMON به نسبت سایر براکت های مورد استفاده در ارتودنسی ثابت از مزایای بیشتری برخوردار است. در این روش  وایر ارتودنسی بدون استفاده ازکش و گره استیل  نصب می شود.  کوتاه شدن دوره درمان، عدم نیاز به کشیدن دندان های نامرتب ، طولانی شدن تعداد دفعات ملاقات بیماربا متخصص ارتودنسی، کاهش دردهای ناشی از درمان، ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان و عدم نیاز به هدگیر از جمله مهم ترین مزایای استفاده از روش DAMON به حساب می آید. اگر چه این روش معایبی نیز به همراه دارد که هزینه بالا، عدم امکان انتخاب رنگ کش و امکان بروز مشکل در مراحل نهایی درمان از عمده ترین معایب استفاده از روش DAMON به شمار می رود.

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک با استفاده از مجموعه ای وسیع از ابزارهای متحرک انجام می پذیرد. در این نوع از درمان ، بیمار قادر است  در صورت لزوم، ارتودنسی را از از دهان خارج نماید. ارتودنسی متحرک غالبا به منظور رفع به هم ریختگی محدود دندان ها و یا پیشگیری از بروز عارضه های دهانی – دندانی که ممکن است کودکان در سنین بزرگسالی با آن مواجه شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی به شمار می رود که در چند سال اخیر با استقبال زیادی از سوی بیماران مواجه شده است. در این روش درمان، از پلاک های شفاف به منظور مرتب سازی دندان ها استفاده می شود. ارتودنسی نامرئی برای افرادی که دارای مشاغل حساسی هستند و یا علاقه ای به استفاده از ارتودنسی های ثابت و یا متحرک ندارند، بسیار مناسب است. لازم به ذکر می باشد که این روش برای درمان ناهنجاری های جزئی بسیار مناسب است و نمی توان از آن به منظور رفع کلیه ناهنجاری های دندانی استفاده نمود .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید