در چه سنی به منظور درمان ارتودنسی اقدام کنیم؟

وقت مناسب برای درمان ارتودنسی

داشتن لبخندی زیبا علاوه بر زیبایی بخشی هرچه بیشتر به چهره افراد، اعتماد به نفس ان ها را هم افزایش خواهد داد. امروزه کمتر کسی دیده می شود که به زیبایی و سلامت دندان های خود بی توجه باشد. بسیاری از افراد بر این باورند که درمان ارتودنسی  دندان های مرتب و زیبا را برای آن ها به ارمغان می اورد؛ در صورتی که حقیقت امر خیلی گسترده تر از تصور سایرین می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

وجوه مثبت درمان ارتودنسی

  • درمان ارتودنسی موجب مرتب شدن دندان ها می شود که این مسئله، رسیدگی به بهداشت دندان ها را آسان تر خواهد کرد. این موضوع پوسیدگی و آسیب دندان ها را به تعویق خواهد انداخت. کاسته شدن از فشاری که در جهات مختلف به دندان وارد می شود را می توان از دیگر نقاط مثبت درمان ارتودنسی دانست. به طور کل درمان ارتودنسی طول عمر دندان ها را افزایش خواهد داد.
  • درمان ارتودنسی در خیلی از مواقع منجر به بهبود وضعیت گوارشی و در برخی مواقع موجب درمان کلی آن خواهد شد. در صورتی که دندان ها تماس خوبی با یکدیگر برقرار نکنند، مشکلاتی در بلع و هضم غذا بروز پیدا خواهد کرد. در صورتی که می توان با استفاده از درمان ارتودنسی، ارتباطی درست و سالم مابین دندان ها ایجاد نمود و مشکلاتی از این دست را به طور کامل رفع کرد.
  • در برخی از افراد که به علت کوچکی فک و یا ناهنجاری های دندانی، امکان جویدن غذا با دو وجه وجود ندارد، پس از مدتی، عضلات بخشی از صورت که عمل جویدن با ان انجام می شود قوی تری شده و صورت، حالتی نامتقارن به خود می گیرد. با کمک درمان ارتودنسی می توان ترکیبی منظم و متقارن را در صورت فراهم نمود و از بروز مشکلات عضلانی جلوگیری کرد.

در چه سنی به منظور درمان ارتودنسی اقدام کنیم؟  در چه سنی به منظور درمان ارتودنسی اقدام کنیم؟

اهمیت درمان ارتودنسی

همان طور که مطالعه نمودید، درمان ارتودنسی، تنها موجب زیباتر شدن چهره و لبخند نخواهد بود و نتایج مثبت دیگری هم بر سلامت بیمار خواهد داشت. لذا می توان گفت هیچ سنی برای رفع چنین مشکلاتی دیر نیست. برخی از افراد بر این باورند که درمان ارتودنسی تنها در سنین کودکی و نوجوانی صورت می گیرد در صورتی که امروزه این درمان در تمامی سنین انجام می شود.

زمان های مراجعه به منظور درمان ارتودنسی

امروزه ارتودنتیست ها پذیرای بیمارانی در سنین مختلف هستند، به طوری که از بیماران 3 ساله گرفته تا افراد میانسال به منظور رفع ناهنجاری های دهان و دندان خود بدان ها مراجعه می کنند.

غالبا بیماران 3 سال و کمی بالتر به خاطر بروز مشکلاتی در وضعیت دندان ها به متخصص ارتودنسی مراجعه می نمایند که اکثر این اختلالات نیز از باورهای غلطی که وجود داشته است از قبیل: مکیدن انگشت شست و یا استفاده از پستانک بروز پیدا کرده است. در این سنین با بهره گیری از دستگاه های ساده ارتودنسی می توان مشکلات نوظهور را رفع نمود.

بهترین سن درمان ارتودنسی را می توان سنین 6 الی 7 سالگی دانست. در این سنین دندان های شیری و موقت، افتاده است و برخی از دندان های اصلی رویش کرده است. در این سن ارتودنتیست با ملاحظه وضعیت دندان و فک می تواند از بسیاری از ناهنجاری هایی که ممکن است بسته به شرایط دهانی کودک، بروز پیدا کند، جلوگیری نماید. تغییر وضعیت اسکلتی و عضلانی صورت از دیگر مواردی است که امکان اصلاح آن تنها در سنین خاصی وجود دارد. سن 7 الی 15 سالگی سن مناسب برای رفع مشکلات دندان، فک، اسکلت صورت و عضلات می باشد. به طورکل می توان گفت در این سنین ارزیابی ارتودنتیست از وضعیت دهان،دندان و فک کودک بسیار دقیق خواهد بود و می توان بسیاری از مشکلات حاد و خاص را در این سنین رفع نمود.

بیماران میانسال از دیگر متقاضیان درمان ارتودنسی هستند، از آن جایی که استخوان های فک از سن 30 سالگی به بعد کمی تحلیل می رود، در مواردی که سن بیمار از 30 سالگی تجاوز کرده باشد، ارتودنتیست با در نظر گرفتن شرایط و ملاحظات خاص درمان ارتودنسی را تکمیل خواهد نمود.

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید