درباره ارتودنسی متحرک بیشتر بدانید

یکی از انواع ارتودنسی‌های رایج، ارتودنسی متحرک است. ارتودنسی متحرک از یک سیم و یک بخش پلاستیکی تشکیل شده است. این نوع ارتودنسی برای تغییر و اصلاح ناهنجاری‌های دندانی و فکی به کار می‌رود. مزایای استفاده از این نوع ارتودنسی بسیار زیاد است. مثلاً استفاده از ارتودنسی متحرک باعث می‌شود. در سنین پایین‌تر مشکلات فکی بدون نیاز به عمل جراحی برطرف شود. در ادامه درباره خصوصیات ارتودنسی متحرک بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مزایای ارتودنسی متحرک

از بهترین مزیت‌های ارتودنسی متحرک، قابلیت خارج سازی ارتودنسی است. در این صورت بیمار می‌تواند هنگام غذا خوردن و مواقع ضروری، ارتودنسی را از دهان خویش خارج سازد و بعد از اتمام فرایند کار مجدداً ارتودنسی را در سر جای اصلی‌اش، قرار دهد.

همان طور که گفته شد با کمک ارتودنسی متحرک به ویژه در سنین پایین‌تر می‌توان مشکلات فکی را اصلاح کرد. از این جهت بسیاری از ناهنجاری‌های فکی که نیاز به جراحی‌های سنگین دارند، با کمک ارتودنسی متحرک بی نیاز از جراحی فک می‌شوند. جراحی فک یکی از سخت‌ترین جراحی‌های پزشکی است که نه تنها برای بیمار دردناک است، بلکه جراح باید نهایت دقت را در انجام این عمل سخت به کار گیرد تا چهره بیمار دچار اختلال نشود.

از مزایای ارتودنسی متحرک، شستشوی راحت‌تر دندان‌ها است. برای شستشو کافی است ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کنید و دندان‌های خود را به طور معمول مسواک و نخ دندان بکشید. سپس ارتودنسی را با آب خنک بشویید. برای این که ارتودنسی متحرک را بشویید نیاز به محلول‌های شستشو نیست اما اگر می‌خواهید بخش پلاستیکی ارتودنسی متحرک را عاری از هر گونه باکتری کنید، می‌توانید از دهانشویه های مخصوص استفاده کنید. حواستان باشد از آب داغ استفاده نکنید چرا که باعث تغییر شکل بخش پلاستیکی ارتودنسی خواهد شد.

از دیگر مزایای ارتودنسی متحرک، دوره کوتاه تر طول درمان است. با این که ارتودنسی متحرک پیچیدگی های ارتودنسی ثابت را ندارد اما دوره درمان کوتاه تری دارد. معمولاً شش ماه زمان برای رفع ناهنجاری‌های دندانی در این نوع ارتودنسی نیاز است.

معایب ارتودنسی متحرک

از آن جایی که بخش مهمی از نتیجه بخشی درمان بر عهده بیمار است، باید بیمار در ساعات مشخص ارتودنسی را از دهانش خارج کند. اگر بیمار به درستی همکاری نکند، در روند درمان اختلال ایجاد خواهد شد. از این رو حتماً باید بیمار طبق دستور دندانپزشک، اقدام به خارج سازی ارتودنسی متحرک کند.

رعایت بهداشت دهان در همه انواع ارتودنسی‌ها مهم است. اگر بهداشت دهان به خوبی رعایت نشود، نه تنها بوی بدی در دهان باقی می‌ماند بلکه ممکن است فرد دچار بیماری لثه گردد. همچنین پوسیدگی دندان در این شرایط بیشتر می‌شود.

در ابتدا صحبت کردن با ارتودنسی متحرک کمی دشوار است. ممکن است از ازدیاد بزاق دهان کلافه شوید و همچنین درد زیادی در ناحیه دندان‌هایتان حس کنید. نگران نباشید همه این موارد طبیعی است و بعد از چند روز برطرف می‌شود.

ارتودنسی متحرک بهتر است یا ارتودنسی ثابت؟

برای انتخاب نوع ارتودنسی، ارتودنتیست در ابتدا وضعیت دندان‌های شما را بررسی می‌کند. ارتودنسی متحرک مزایای بسیاری دارد اما نتیجه درمان کاملاً وابسته به همکاری بیمار است. این در حالی است که ارتودنسی ثابت، نتیجه درمان تضمین شده دارد چرا که بیمار نمی‌تواند دخالتی در آن داشته باشد. ارتودنسی متحرک برای افرادی که سابقه گم کردن وسایل خود را به وفور دارند، اصلاً مناسب نیست چرا که معمولاً این افراد در استفاده از ارتودنسی متحرک، تنبلی می‌کنند و ممکن است، آسیب‌های جدی به ارتودنسی متحرک وارد شود.

از مزایای ارتودنسی ثابت، هزینه کمتر آن نسبت به ارتودنسی متحرک است. بریس ها روی دندان‌ها ثابت می‌شوند و هر ماه توسط دندانپزشک، بررسی می‌شوند. معمولاً بعد از اتمام دوره ارتودنسی ثابت، دندانپزشکان از ارتودنسی متحرک برای ثابت کردن دندان‌ها در جای اصلی استفاده می‌کنند.

سن مناسب ارتودنسی

اگر ارتودنسی متحرک را از کودکی استفاده کنیم، از همان ابتدا می‌توانیم زیبایی را به دندان‌های کودکان بازگردانیم. این کودکان نه تنها اعتماد به نفس بیشتری از نظر ظاهری خواهند گرفت بلکه در جویدن و هضم غذا با مشکل مواجه نخواهند شد. انجام ارتودنسی متحرک در سنین پایین از عمل‌های جراحی سنگین فک در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند و درصد زیادی از مشکلات گوارشی که به خاطر عدم صحیح جویدن غذا به وجود می‌آید، رفع می‌گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید