ترس‌های رایج درباره ارتودنسی

ترس‌های رایج درباره ارتودنسی

آیا از درمان  ارتودنسی واهمه دارید؟

درمان ارتودنسی با هدف زیبایی، افزایش کارایی دندان‌ها یا راحتی در مراقبت از دندان‌ها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی و ناراحتی‌های لثه صورت می‌گیرد. این درمان نیز مانند هر درمانی ممکن است عوارضی داشته باشد و فرد را دچار ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایی بکند. اما در درمان ارتودنسی درد و ناراحتی کمتر از آن چیزی که به نظر می‌آید.

افراد با شنیدن عوارض درمان ارتودنسی و با توجه به طولانی بودن آن ممکن است برای انجام این درمان تردید کنند و ترس به سراغشان برود. البته بیماران باید بدانند مهم‌ترین عامل ایجاد عوارض نامطوب در درمان ارتودنسی کاملاً به پزشک معالج بستگی دارد که باید متخصص باشد. در غیر این صورت ممکن است در مرحله تشخیص، انجام درمان و نتایج آن دچار مشکل شود. بهتر است کار ارتودنسی را به ارتودنتیست بسپارید.

ترس‌های رایج درباره ارتودنسی  ترس‌های رایج درباره ارتودنسی

نگرانی‌های درمان ارتودنسی

ممکن است فرد معالج از عهده برآورده کردن انتظارات بیمار برنیاید و با تشخیص نادرست و کشیدن دندان، تغییر چهره او، ایجاد پوسیدگی‌های دندانی و بیماری‌های لثه و کوتاه شدن ریشه دندان‌ها به خاطر اعمال نیروی نابجا فرد را دچار عوارض و دردسرهای ناخواسته کند. حتی در مواردی ممکن است با تشخیص نادرست، بیماری را که با ارتودنسی اصلاح می‌شده است، مجبور به انجام جراحی فک کند. شنیدن همین مسائل باعث می‌شود افراد برای درمان مردد شوند، ولی با سپردن کار به افراد متخصص نباید نگران چیزی باشید.

یکی از نگرانی‌ها و ترس‌هایی که درباره ارتودنسی در افراد وجود دارد مربوط به وسایل ارتودنسی است که مدام در دهان وجود دارد. با بودن این وسایل در دهان امکان گیر کردن مواد غذایی در اطراف آنها وجود دارد و همین امر موجب می‌شود که باکتری بیشتری در دهان جمع شود. به همین خاطر، افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند باید به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بیشتری بدهند. این فرد باید با مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و برس بین دندانی همیشه حواسش به دندان‌هایش باشد تا از پوسیدگی دندان‌ها، ناراحتی‌های لثه یا احیاناً تغییر رنگ دندان‌ها در امان بماند.

یکی از نگرانی‌های دیگر که ذهن افراد تحت درمان ارتودنسی را به خود مشغول می‌کند ایجاد پوسیدگی زیر وسایل ارتودنسی است، در صورتی که احتمال پوسیدگی در آن وجود ندارد و اطراف وسایل در معرض خطر بیشتری هستند.

یکی از وظایف پزشکان ارتودنسی این است که به طور کامل نحوه مراقبت از وسایل و رعایت بهداشت و دهان را برای بیماران توضیح دهند. اولین علامت بهداشت نادرست دهان و دندان خونریزی حاشیه لثه‌ها در زمان مسواک زدن است که باید موجب شود فرد کنترل و مراقبت بیشتری را اعمال کند.

یکی دیگر از نگرانی‌های رایج درباره این درمان نگرانی از برگشت درمان است. بیماران باید بدانند که مشکلات فکی درمان شده پس از اتمام دوران رشد تغییری نمی‌کنند و معمولاً زمانی انجام می‌شوند که ارتودنسی ثابت انجام شده است.

 

در فرد بالغ امکان تغییر شکل فک‌ها خیلی کم است. حرکت دندان‌ها در همه سن‌ها ممکن است. در کل، درمان ارتودنسی در 95 درصد موارد قابل برگشت نیست، ولی تغییرات ناچیز در درمان ارتودنسی اجتناب‌ناپذیر است. مدت زمان درمان ممکن است کوتاه‌تر از تصور شما باشد.

ناراحتی در زمانی که جسم خارجی وارد دهان می‌شود، درد و ناراحتی در سطح داخلی لب و ناراحتی حاصل از تغییر شرایط غذا خوردن از مواردی است که بیمار را درگیر می‌کند. زمانی که برای جدا کردن وسایل ارتودنسی می‌روید نیز ممکن درد داشته باشید که به تبحر دندانپزشک وابسته است.

البته باید بگوییم با پیشرفت علم و فناوری خیلی چیزها تغییر کرده است و خیلی از مواردی که درباره ناراحتی‌ها و دردهای ارتودنسی گفتیم ممکن است به حداقل رسیده باشند. اگر احساس می‌کنید به ارتودنسی نیاز دارید ترس و نگرانی را کنار بگذارید و هرچه زودتر برای مراجعه به پزشک متخصص و درمان خود اقدام کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید