با مزایا و معایب ارتودنسی متحرک بیشتر آشنا شوید

با مزایا و معایب ارتودنسی متحرک بیشتر آشنا شوید

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی به علم ردیف کردن دندان های نامرتب در دهان گفته می شود که زیر شاخه ای از دندانپزشکی به حساب می آید. این درمان با حل برخی از مشکلات دهانی و دندانی بیمار به بهبود کیفیت زندگی او کمک می کند. اختلالات زیادی هستند که بواسطه درمان ارتودنسی تا حدود زیادی در بیمار رفع می شوند. اختلالاتی از قبیل جویدن، دندان ها نامرتب و جلو عقب بودن فک ها از جمله مشکلاتی هستند که تا حدودی با درمان ارتودنسی بهبود پیدا می کنند.

انواع مختلف ارتودنسی

از زمان پیدایش این دانش تا کنون راه های زیادی برای انجام آن به وجود آمده است، شاید بتوان دو دسته کلی ارتودنسی را متحرک و ثابت دانست که هر کدام به نوبه خود دارای زیر مجموعه هایی هستند.

با مزایا و معایب ارتودنسی متحرک بیشتر آشنا شوید  با مزایا و معایب ارتودنسی متحرک بیشتر آشنا شوید

مزایا و معایب انواع مختلف ارتودنسی

زمانی که برای درمان ارتودنسی به یک پزشک مراجعه می کنیم، او پس از سنجیدن شرایط،سن و درجه شدت ناهنجاری دندانی یکی از این شیوه ها را برای درمان انتخاب می کند. شیوه های ثابت ارتودنسی با توجه به سختی بیشتر و حساسیت های بالاتر در حفظ بهداشت دهان و دندان در مورد کیس های شدید تر استفاده می شود که احتیاج به مراقبت بیشتری دارند. انواع  متحرک را نیز در مورد کیس های خفیف تر به کار می برند چرا که در مجموع این نوع از ارتودنسی دوره های کوتاه تری را برای درمان نیاز دارند و آزادی عمل بیشتری را به بیمار می دهند. فرد برای جلوگیری از احساس درد و آسیب به دندان ها و یا پلاک متحرک می تواند در هنگام خوردن و آشامیدن آن ها را از دهان خود خارج کند اما در مورد انواع ثابت چنین امکانی برای فرد وجود ندارد.

یکی از امتیازات مثبتی که ارتودنسی متحرک نسبت به انواع ثابت دارد این است که به دلیل انجام شدن فرآیند شستشو به طور کامل بیمار ریسک کمتری را برای ابتلا به مشکلات لثه و خونریزی در این ناحیه تحمل می کند؛ این امکان ارتودنسی متحرک را بیش از پیش در نزد دیگران محبوب کرده است.

برای گرفتن بهترین نتیجه از این نوع ارتودنسی در ابتدای انجام درمان می توان پلاک های ارتودنسی را مدت زمان بیشتری و یا به صورت دائم در دهان نگهداشت، اما پس از گذشت مدتی باید آن را در هنگام غذا خوردن و یا انجام فعالیت های سخت بدنی خارج نمود تا آسیبی به پلاک های ظریف و شکننده آن وارد نشود.

طول درمان کوتاه تر یکی از عواملی است که ارتودنسی متحرک را در بین افراد محبوب تر می کند چرا که آن ها مجبور نیستند در یک بازه زمانی طولانی ابزاری اضافی را در دهان خود تحمل نمایند و خیلی زودتر به نتایج لازم خود که همان اصلاح ردیف های دندانی است می رسند.

از انواع ارتودنسی های متحرک می توان به انواع هاولی و وکیوفرم اشاره کرد که نوع دوم به دلیل نامرئی بودن بسیار دلخواه و مطلوب است. از معایب این نوع از ارتودنسی از بین رفتن زود به زود متریال آن است.

احساس درد خفیف در ابتدای انجام درمان که مشکلاتی را برای خوردن، آشامیدن و یا صحبت کردن ایجاد می کند از مشکلات ارتودنسی متحرک است که البته با یک مسکن خفیف حل می شود و پس از چند روز از بین می رود.

چه نوعی از ارتودنسی برای بیمار بهتر است

تشخیص نوع ارتودنسی با توجه به شرایط بیمار بر اساس نظر پزشک انجام می شود. در مورد برخی از کیس ها انواع متحرک به خوبی جواب لازم را می دهد اما در نهایت پیچیدگی های فرآیند درمان است که نوع تجویز شده از جانب پزشک را تعیین می کند. به همین دلیل در زمان مشاوره های پیش از درمان در مورد شرایط جسمی خود با پزشک مشورت کنید. او در نهایت با سنجش و ارزیابی شرایط، درمان کارآمد و لازم شما را انجام خواهد دارد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید