با باورهای غلطی که درباره ارتودنسی وجود دارد بیشتر آشنا شویم

با باورهای غلطی که درباره ارتودنسی وجود دارد بیشتر آشنا شویم

باورهای غلط رایج  درباره درمان  ارتودنسی 

ارتودنسی از شیوه‌هایی است که با چند هدف انجام می‌شود و افراد با مشکلات و نقص‌های شدید و گاهی نیز تنها با هدف زیبایی به سراغ آن می‌روند. اما درباره این روش درمانی نیز مانند بسیاری از مسائل پزشکی دیگر باورهای غلطی وجود دارد که موجب می‌شود برخی از افراد از انجام این درمان سر باز زنند و به دلیل اطلاعات غلطی که دارند هرگز به سراغ ارتودنتیست نروند و گاهی با همان نقص زندگی کنند. در ادامه به برخی باورهای غلط که درباره شیوه درمان ارتودنسی در میان مردم وجود دارد، اشاره شده است.

با باورهای غلطی که درباره ارتودنسی وجود دارد بیشتر آشنا شویم  با باورهای غلطی که درباره ارتودنسی وجود دارد بیشتر آشنا شویم

باورهای غلط درباره ارتودنسی کدامند؟

با درمان ارتودنسی می‌توان برای درمان ظاهر دندان‌ها اقدام کرد و برخی ناهنجاری‌ها با این شیوه قابل درمان هستند. اما باور غلطی وجود دارد که افراد فکر می‌کنند برخی مشکلات دیگر مانند تیرگی دندان‌ها یا شکستگی‌ها نیز با این شیوه اصلاح می‌شوند. برای این که بیمار با درمان ارتودنسی به نتیجه مطلوب دست پیدا کند باید وضعیت استخوانی، دندانی و نسوج نیز قابلیت لازم برای گذاشتن براکت‌ها را داشته باشند و تشخیص این امر توسط ارتودنتیست انجام پذیر است.

باور غلطی که خیلی از افراد درباره ارتودنسی گرفتار آن هستند برگشتن دندان‌ها به سر جای اولشان پس از برداشتن براکت‌ها است. با تشخیص درست ارتودنتیست و مراقبت‌های فرد این اتفاق به ندرت می‌افتد.

یکی از باورهای غلط این است که برای انجام ارتودنسی محدودیت سنی وجود دارد، در صورتی که شاید در سال‌های گذشته این چنین بوده باشد، اما امروزه برای انجام آن هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و تمام افراد در هر سنی می‌‌توانند برای آن اقدام کنند. افراد در هر سنی می‌توانند نتایج مطلوب را از این درمان بگیرند.

یکی دیگر از باورهای غلط که در میان مردم وجود دارد این است که با انجام ارتودنسی ناهنجاری‌ها و نقص‌هایی که در فکین وجود دارد بیشتر می‌شود و افزایش می‌یابد، زیرا استحکام دندان‌ها را کم می‌کند و به پوسیده شدن دندان‌ها منجر می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که شاید همه از آن آگاهی نداشته باشند این است که ارتودنسی تنها برای زیبایی ظاهری دندان‌ها نیست و برخی از ناهنجاری‌ها فکین نیز با این شیوه اصلاح می‌شوند. برخی از افراد تصور می‌کنند پس از پایان دوره درمان ارتودنسی رنگ دندان‌ها به دلیل وجود براکت‌ها در طولانی مدت روی آنها تغییر می‌کنند. تغییر رنگ ناچیزی ممکن است ایجاد شود قابل ترمیم است.

برخی افراد بر این باورند که ارتودنسی متحرک مزایای بیشتری نسبت به ثابت دارد. اما ارتودنتیست‌ها معتقدند که شیوه متحرک طول درمان را افزایش می‌دهد و قادر نیست دندان‌ها را در یک فضای سه بعدی جا به جا کند. اعتقاد دیگر برخی افراد درباره ارتودنسی ثابت این است که دندان‌ها را در جهت کنترل شده حرکت می‌دهد و به این ترتیب به آنها آسیب می‌زند. تشخیص استفاده از ارتودنسی ثابت و متحرک را نیز بدون پیش داوری به عهده متخصص بگذارید.

اعتقاد برخی از افراد که آنها را برای انجام ارتودنسی دچار تعلل می‌کند درد و ناراحتی ارتودنسی است. اما باید بدانید که ارتودنتیست مانند انجام دیگر اعمال جراحی از بی حس کننده استفاده می‌کند و برای کاهش درمان دردها پس از گذاشتن براکت‌ها برای بیمار مسکن تجویز می‌کند.

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد با ارتودنسی دارند کشیدن دندان است. در این شیوه تا لازم نباشد دندانی کشیده نخواهد شد و ارتودنتیست در صورت لزوم تشخیص خواهد داد که برای ایجاد فضای لازم دندان‌های عقب کشیده شوند یا خیر.

یکی از مسائل بازدارنده افراد برای انجام ارتودنسی قیمت و هزینه آن است. اما بیشتر ارتودنتیست‌ها کل هزینه را در ابتدای درمان نمی‌گیرند. در ابتدا بیمار هزینه مشخصی را پرداخت می‌کند و این امکان وجود دارد که مبلغ باقی مانده را به صورت اقساط پرداخت کند.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید