آیا ارتودنسی با ورزش منافات دارد؟

ایا ارتودنسی با ورزش منافات دارد؟

ارتودنسی و ورزش

ارتودنسی درمانی موثر برای سامان دهی به وضعیت دندان ها می باشد. از اصلی ترین دستاوردهای درمان ارتودنسی، می توان به افزایش زیبایی چهره و ارتقا سطح اعتماد به نفس بیماران اشاره کرد.

بسیاری از بیمارانی که به درمان ارتودنسی احتیاج دارند، از ترس آسیب دیدن دهان و دندان ها از این درمان سرباز می زنند. متاسفانه تا سال 1981 میلادی بیمارانی که به درمان ارتودنسی روی می آوردند، باید از هر گونه فعالیت شدید، ورزش های پر تحرک  که امکان آسیب و ضربه وجود داشت، پرهیز می کردند؛ اما خوشبختانه در چند سال اخیر این مشکل مرتفع شده است. امروزه بیماران می توانند با استفاده از محافظ های دهانی به هر فعالیت ورزشی که علاقمند هستند، بپردازند. امروزه بسیار از بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اند، با استفاده از محافظ های دهانی، به ورزش های سنگینی هم چون: بوکس، اسکواش، دوچرخه سواری، اسب سواری و… می پردازند، بدون اینکه نگران وضعیت دندان ها و براکت ها باشند. قطعا در زمان استفاده از بریس ها، باید پیش از هر زمان دیگری به وضعیت دندان ها رسیدگی شود و از بروز آسیب و ضربه به آن ها جلوگیری شود. قطعا بی توجهی به این اصل پارگی لب ها و یا شکستگی بریس و دندان ها را به دنبال خواهد داشت.

محافظ های دهانی در چند سال اخیر به یکی از ابزار کارآمد و مهم ورزش های سنگین تبدیل شده اند که البته از قیمت بالایی نیز برخوردار نیستند؛ از همین رو، امکان تهیه آن برای سایرین وجود دارد.

ارتودنسی و ورزش  ارتودنسی و ورزش

انواع محافظ های دهانی

محافظ های دهانی انواع مختلفی را شامل می شوند؛ اما بهترین نوع آن، آن دسته از محافظ هایی هستند که توسط متخصص و با توجه به ساختار دهانی بیمار ساخته می شود. به این دسته از محافظ های دهانی در اصطلاح custom گفته می شود. از جمله مزایای برتر محافظ های دهانی custom می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • استقامت و استحکام بالا
  • امکام استفاده آسان و راحت
  • جای گرفتن در دهان و نگهداری آسان در مدت زمان استفاده
  • محافظت از ساختار و وضعیت تکلم
  • تنفس آسان

از همین رو، به کلیه بیماران توصیه می شود تا در حین استفاده از بریس های ارتودنسی از محافظ های دهانی مخصوص که تحت نظارت متخصص تهیه می شود، استفاده نمایند.

گاردهای از پیش ساخته شده به نسبت محافظ های مخصوص از کیفیت و مطلوبیت پایین تری برخوردار هستند که در صورت استفاده از آن، نمی توان هیچ گونه تضمینی در مورد حفظ سلامت وضعیت دندان ها به آن ها داد. این محافظ ها در مقایسه با نوع ویژه از وزن بالاتری برخوردار هستند و برای جای گرفتن اصولی در دهان، باید فک بیمار بسته شود؛ که این امر موجب بروز نقص در وضعیت تکلم و تنفس بیمار خواهد شد.

یکی دیگر از گاردهای کاربردی که می توان در حین درمان ارتودنسی و در زمان ورزش از آن استفاده کرد، محافظ هایی به نام boil & bite است. این دسته از محافظ های دهانی برای بیمارانی که در مراحل نخست درمان هستند و امکان تغییر ساختار دندان ها وجود دارد، گزینه مناسبی به شمار می روند. اگر چه این دسته از گاردها از کلیه مزایای گاردهای custom برخوردار نیستند اما در مقایسه با گاردهای از پیش ساخته شده، گزینه مطلوب تری هستند. این دسته از گاردها، می توانند با توجه به تغییر وضعیت فک و دندان ها، تغییر فرم گیرند. نحوه  استفاده از آن هم بدین ترتیب است که گارد منظور را در آب جوش گذاشته و پس از جوشیدن، آن را در دهان قرار می دهید.  مواد موجود درگارد به علت قرار گرفتن در آب جوش منعطف می شود که در ادامه، باید ان را در دهان قرار داد و با فشار دادن فک ها برروی یک دیگر، از محافظ boil & bite ساختار جدیدی تهیه کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید