ارتودنسی سریع چیست و برای چه بیمارانی استفاده می‌شود؟

آشنایی با ارتودنسی سریع

ارتودنسی سریع راهکار جدیدی است که همان اهداف ارتودنسی معمولی را در زمان کمتر دنبال می‌کند. این نوع ارتودنسی در بین بزرگسالان طرف‌داران زیادی دارد، زیرا با این روش می‌توان دندان‌ها را فقط در عرض چند ماه مرتب و زیبا کرد.

ارتودنسی سریع، جراحی دهان و دندان مختصری را نیز دارد که برای کوتاه‌تر کردن فرآیند اصلاح دندان‌ها انجام می‌شود. این عمل جراحی، زمان ارتودنسی دندان‌های فاصله‌دار و استفاده از براکت‌‌ها را سه تا هشت ماه کاهش می‌دهد.

جراح، لثه‌ها و استخوان‌ها را در یک عمل کوچک می‌تراشد و دوباره شکل می‌دهد تا دندان‌ها در زمان کمتری جابه‌جا شوند و در جای درست قرار گیرند.

چه افرادی از ارتودنسی سریع استفاده می‌کنند؟

می‌توان گفت این ارتودنسی برای همه مناسب نیست. این تکنیک ممکن است برای افرادی که از ظاهر لبخند خود ناراضی هستند پاسخ‌گو باشد. با این روش فقط در عرض چند هفته لبخند زیبایی خواهید شد. گاهی برخی از این درمان‌ها به‌دلیل شکستن ونیر، روکش نصب شده یا پوسیدگی دندان باید تکرار شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان در این نوع درمان هم مانند درمان‌های دیگر دارای اهمیت ویژه ای است.

این ارتودنسی، انحراف و کجی دندان‌ها را درمان می‌کند. همچنین، افرادی که دارای مشکلاتی نظیر نامنظم بودن جزئی دندان‌های جلویی و به هم‌فشردگی کم دندان‌ها یا مشکل جزئی در فاصله بین دندان‌ها هستند، می‌توانند از ارتودنسی سریع برای رفع مشکل خود استفاده کنند.

چنانچه این روش ارتودنسی به‌دلیل بیرون آمدگی بیش از حد دندان‌های جلویی و تشدید مشکل بایت، نتیجه بخش نباشد، بیمار باید دوباره درمان کند. ارتودنسی سریع روی دندان‌های جلویی تمرکز دارد و توجهی به اینکه قوس‌های بالایی و پایینی چطور روی هم قرار می‌گیرند ندارد. متخصص در جلسه مشاوره تشخیص می‌دهد که ارتودنسی سریع برای شما مناسب خواهد بود با خیر.

ارتودنسی راه بسیار مناسبی برای اصلاح مشکلات بایت و زیبا کردن دندان‌ها است. بهتر است اگر مشکل بایت ندارید و هدف شما فقط لبخند زیباتر است، از ارتودنسی سریع استفاده کنید.

ارتودنسی سریع چیست و برای چه بیمارانی استفاده می‌شود؟  ارتودنسی سریع چیست و برای چه بیمارانی استفاده می‌شود؟

دلایلی که بزرگسالان ارتودنسی سریع را انتخاب می‌کنند:

  • در ارتودنسی معمول دوره درمان حداقل یک سال طول می‌کشد و البته دندان‌ها را سفید نمی‌کند و رنگ و شکل آن‌ها را هم تغییر نخواهد داد.
  • اگر فردی دچار بیماری‌های لثه است، در ارتودنسی معمول باید قبل از هر کاری آن را برطرف کرد. در مواردی که استخوان تحلیل رفته به‌خاطر حرکت دندان‌ها، روش ارتودنسی معمول وضعیت را بدتر خواهد کرد.
  • وقتی دندانی پوسیده است یا مواد ترمیمی قدیمی در دندان وجود دارد که نیاز به عوض کردن دارد، به طور معمول، ترمیم دوباره دندان برای بیمار آسان‌تر خواهد بود.
  • دندان‌ها در طی زمان ساییده می‌شوند که موجب از دست رفتن چیزی به نام بعد عمودی در دندان می‌شود که روی بایت تأثیر منفی دارد. یک متخصص زیبایی علاوه بر دادن ظاهری زیبا و بی‌نقص به دندان‌ها می‌تواند ارتفاع آنها را نیز اصلاح کند. ارتودنسی سریع قادر نیست ساختار از دسته رفته دندان را دوباره ترمیم کند.

مزایای ارتودنسی سریع

  • کوتاه بودن زمان استفاده از براکت‌ها که مخصوصاً برای بزرگسالانی مهم است که می خواهند با کمترین زمان به نتیجه دلخواه دست یابند.
  • امکان استفاده از انواع براکت فلزی، سرامیکی و زبانی وجود دارد.
  • دستاورد این شیوه فقط به لبخند زیبا ختم نمی‌شود و راهی برای سلامتی دندان ها نیز هست. مرتب بودن دندان‌ها نقش مهمی در سلامت لثه و دندان دارد و در درست صحبت کردن به شما کمک می‌کند.

مشکلات ارتودنسی سریع

  • جراحی پیش از ارتودنسی با درد و ناراحتی همراه است.
  • بیماران به‌خاطر حرکت سریع دندان‌ها احساس خارش خواهند داشت.
  • حرکت سریع دندان‌ها در زمان‌های ‌کمتری صورت می‌گیرد و در مقایسه با روش معمولی بیمار باید در فاصله بسیار کمتر به مطب مراجعه کند.
  • این شیوه ارتودنسی گران‌ترین نوع ارتودنسی است.
  • همه قادر نیستند از مزایای این شیوه استفاده کنند. اگر دندان‌ها اصلاح زیادی نیاز داشته باشد، ارتودنسی معمول درمان بهتری خواهد بود.

 

1 دیدگاه دربارهٔ «ارتودنسی سریع چیست و برای چه بیمارانی استفاده می‌شود؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید