آیا امکان درمان ارتودنسی در زمان بارداری وجود دارد؟

بارداری و ارتودنسی

بارداری یکی از دوره های شیرین زندگی برای هر بانویی به حساب می آید. ما در این مقاله بر آن شدیم تا اطلاعاتی در رابطه با درمان ارتودنسی در زمان بارداری را خدمت حضورتان ارائه دهیم. بسیاری از افراد بر این تصورند که در زمان بارداری نمی توانند به درمان ارتودنسی روی بیاورند؛ در صورتی که حقیقت ماجرا چیزی غیر از تصور آنهاست. خوشبختانه امروزه هیچ گونه تداخل و مشکلی در زمینه ارتودنسی حین بارداری وجود ندارد؛ تنها با توجه به برخی نکات خاص می توان بدون هیچ گونه نگرانی، درمان ارتودنسی را در زمان بارداری تکمیل نمود.

نگرانی هایی که زنان باردار در رابطه با درمان ارتودنسی دارند

  • یکی از دل مشغولی هایی که برخی از زنان باردار را از درمان ارتودنسی باز می دارد، عکسبرداری است که در حین درمان انجام می شود. بر طبق تحقیقات انجام گرفته، ثابت شده است که اشعه ایکس موجود در رادیوگرافی دندان پزشکی قدرت چندانی ندارد و اسیبی را متوجه مادر و جنین نمی سازد. خوشبختانه علم روز تا جایی پیش رفته است که مضرات این اشعه به نسبت قبل، بسیار کمتر هم شده است. اما به طور کل می توان گفت برخورد اشعه ها به بدن زنان باردار مضر است؛ به همین جهت ارتودنتیست با در نظر گرفتن شرایط کنونی بیمار، برای درمان وی ملاحظاتی خاص را در نظر خواهد گرفت و تا زمانی که ضروری نباشد، بیمار باردار را ملزم به تهیه تصاویر رادیو گرافی نخواهد کرد.
  • استفاده از بی حسی های موضعی در حین درمان ارتودنسی را می توان دومین نگرانی و دل مشغولی زنان باردار دانست که البته این نگرانی هم بی مورد است و هیچ گونه آسیبی به مادر و جنین وارد نخواهد شد. برخی از زنان باردار در ماه های آخر بارداری با استفاده ازمواد بی حس کننده دچار فشار خون خواهند شد که در این مواقع، ارتودنتیست با تغییر نوع ماده بی حسی، این مشکل را کنترل خواهد نمود.
  • بروز مشکلات لثه و دهان را میتوان یکی از عوارض ارتودنسی در زمان بارداری دانست. زیرا در این دوران، در صورتی که زنان باردار نسبت نظافت بهداشت دهان و دندان خود بی اهمیت باشند، رسوبات و میکروب های دهانی افزایش خواهند یافت که این مساله التهابات لثه ای را در پی خواهد داشت. التهابات لثه ای هم می تواند در زمانی که سیم ارتودنسی دردهان قرار دارد، درد و خونریزی ناشی از درمان را افزایش دهد. در صورتی که مادران عزیز به بهداشت دهان خود در این مدت توجه ویژه ای داشته باشند، هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد. افزایش تمایل بیماران در زمان بارداری نسبت به استفاده از مواد قندی و بروز تهوع و استفراغ مربوط به این دوران بستری را برای پوسیدگی دندانها به وجود خواهد آورد که در صورتی که در بیماران به آن بی توجه باشند، امکان آسیب دیدگی دندان و یا حتی از دست رفتن آن ها وجود خواهد داشت.

همان طور که توجه نمودید، نگرانی هایی که غالب مادران عزیز در زمان بارداری نسبت به درمان ارتودنسی دارند، بی دلیل و قابل کنترل می باشد. ضمن این که ارتودنتیست ها پیش از اخذ مدرک، در دانشگاهها به صورت ویژه و تخصصی برای درمان زنان باردار آموزش خواهند دید که قطعا این مساله در کاهش نگرانی و اضطراب زنان باردار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بارداری و ارتودنسی  آیا امکان درمان ارتودنسی در زمان بارداری وجود دارد؟

ملاحظات ارتودنتیست برای بیماران باردار

همان طور که گفته شد، ملاحظات ارتودنتیست برای بیماران باردار بسیار ویژه خواهد بود. از جمله مواردی که متخصص ارتودنسی در حین درمان بدان توجه دارد، می توان به مواردذیل اشاره نمود:

  • بارداری موجب بروز تغییر در فعل و انفعالات هورمونی زنان باردار خواهد شد که این مساله، بر تغییر پذیری و حرکت دندان ها هم تاثیرگذار خواهد بود.
  • برور تغییر در خوراک زنان باردار از دیگر مسائلی است که میتواند موجب کندتر شدن روند درمان ارتودنسی شود.
  • استفاده از داروهای مختلف در زمان بارداری، ممکن است بر نحوه و طول درمان ارتودنسی تاثیرگذار باشد، لذا مطلوب است تا ارتودنتیست بیمار را از احتمالات موجود باخبر سازد.
  • افزایش التهاب لثه از دیگر مشکلاتی است که در زمان بارداری افزایش خواهد یافت که به این مسئله پیش از این پرداخته شد، در راستای همین مشکل، متخصص ارتودنسی باید در حین درمان به صورت دقیق تر به درمان مشغول باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید