آشنایی با تجهیزات و ابزار رایج و کاربردی ارتودنسی

آشنایی با تجهیزات و ابزار رایج و کاربردی ارتودنسی

ارتودنسی به چه منظوری انجام می شود؟

درمان ارتودنسی به دلیل اهداف و فواید زیادی که برای بیماران مبتلا به ناهنجاری های دندانی و فکی دارد، توسط ارتودنتیست ها بسیار توصیه می شود. تنها تغییر و اصلاح ردیف های دندانی موجب مطلوبیت درمان برای عده زیادی از مردم نیست، بلکه درمان های ارتودنسی با برطرف کردن بیشتر عیوبی که در فک‌های بیماران وجود دارد، ضمن برطرف کردن بیشتر دلایل پوسیدگی دندان ها و تأمین سلامت لثه ها به وسیله مرتب سازی ردیف دندان ها، اعتماد به نفس را در بیمار بالا می برد.

آشنایی با تجهیزات و ابزار رایج و کاربردی ارتودنسی  آشنایی با تجهیزات و ابزار رایج و کاربردی ارتودنسی

آیا برای انجام ارتودنسی به ابزار و وسایل خاصی نیاز است؟

مانند تمام درمان هایی که در حیطه دندانپزشکی انجام می‌شوند، درمان ارتودنسی نیز به ابزار و وسایل خاص خود نیاز دارد. این ابزار و وسایل هرچه پیشرفته تر باشند، درمان ارتودنسی را با موفقیت بیشتری همراه می کنند.

ابزار مورد نیاز در درمان ارتودنسی چه چیزهایی هستند؟

درمان با شیوه ارتودنسی مراحل مختلفی دارد و در هر کدام از این مراحل از ابزارها و وسایل خاصی بهره گرفته‌ می شود.‌‌‌ همچنین، این وسایل با توجه به تکنیک های ارتودنسی تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

یکی از ابتدایی ترین ابزارهای ارتودنسی که در شیوه ثابت از آن استفاده می شود، بریس فلزی است. امروزه ابزارهای ارتودنسی پیشرفته ای به صورت هم ارز با بریس فلزی به کار می روند، در حالی که بریس های فلزی اهمیت و محبوبیت خود را از دست نداده اند.

بریس های دیمون از انواع دیگر ابزارها هستند که مطلوبیت آن ها به دلیل شفافیت متریال به کار برده در ساخت بریس‌ها است. مزیت بریس دیمون دیده نشدن آن در سطح دندان‌ها است، در حالی که ایراد این بریس‌ها ظرافت و شکننده بودن آن‌ها است.

از دیگر بریس های به کار برده شده در درمان ارتودنسی انواع لینگوال هستند. این بریس ها در سطح پشت دندان‌ها قرار می گیرند و از این نظر بسیار مطلوب هستند، اما برای تکلم و غذا خوردن مشکلات زیادی ایجاد می کنند و عادت کردن به آن‌ها بسیار دشوار است.

انواعی از ارتودنسی ها با نام اینویزیلاین وجود دارند که پلاک های کاملاً متفاوتی دارند. این پلاک های شیشه ای به طور کامل با قالب دندانی ساخته می شوند و سطح دندان‌ها را می پوشانند. نداشتن نمای بیرونی از مزیت این پلاک‌های شیشه‌ای است، اما طول درمان و هزینه‌های استفاده از این ابزار کمی بیشتر است.

ابزار رایج دیگر در درمان ارتودنسی سیم ها هستند که بسیار پرکاربرد نیز هستند. این سیم ها با متصل کردن بریس‌های ارتودنسی، حرکت دندان ها در جهت صحیح را ممکن می‌سازند.

از وسایل دیگر که در درمان ارتودنسی متحرک از آن بهره گرفته می شود باندها هستند. باندها امکان اتصال بریس ها به سطح دندان را فراهم و از تکان خوردن بریس های مختلف بر دندان‌ها جلوگیری می کنند.

برای این که دندان ها در راستای متناسب با‌ هم قرار بگیرند، باید از کش ارتودنسی استفاده کرد. این کش‌ها با صلاح دید ارتودنتیست برای بیمار استفاده می شوند.

قلاب ها از جمله ابزارهای رایج ارتودنسی هستند که کش های ارتودنسی را در محل مناسب خود فیکس می کنند. فنرهای مارپیچی در دو نوع باز و بسته به منظور تنظیم فاصله دندان‌ها و جلوگیری از باز شدن بیش از حد دهان در حین فرآیند ارتودنسی استفاده می‌شوند.

یکی از وسایلی که در درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد، فیس ماسک است. برخلاف سایر ابزارها فیس ماسک‌ها خارج از دهان قرار می گیرند و کیس‌های مبتلا به دیپ بایت از آن استفاده می‌کنند.

جداکننده ها از ابزاری هستند که پیش از شروع فرآیند درمان ارتودنسی بین دندان‌ها قرار می‌گیرند. این ابزار پس از قرار گرفتن باندها روی دندان برداشته می‌شوند.

ریتینرها از مهم‌ترین ابزارهای بعد از درمان در ارتودنسی هستند که در دو نوع ثابت و متحرک با توجه به شرایط بیمار استفاده می شوند. نام دیگر ریتینر نگهدارنده است و برای جلوگیری از بازگشت درمان ارتودنسی بهتر است که تا مدت‌های طولانی پس از اتمام درمان مورد استفاده قرار بگیرند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید