ارتودنسی چیست؟

آشنایی با ارتودنسی

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی (Orthodontics) یکی از رویکردهای درمانی رشته دندان پزشکی به شمار می‌رود که توسط آن، ناهنجاری‌های محدوده فک، دندان‌ها و بافت نرم برطرف خواهد شد. هدف اصلی در تخصص ارتودنسی برطرف نمودن عارضه‌هایی هم چون: مال اکلوژن، کجی دندان، فاصله میان دندان‌ها و… می باشد. به طور کلی می‌توان گفت علم ارتودنسی برای درمان و کنترل بیماری‌ها و عارضه‌های فک و صورت و هم چنین زیبایی بخشی هرچه بیشتر به طرح لبخند کاربرد دارد.

بررسی‌های پیش از درمان

افرادی که تمایل به انجام ارتودنسی دارند باید به این نکته توجه نمایند که تشخیص درمان، فقط توسط متخصص ارتودنسی تعیین می‌گردد. ارتودنتیست پس از بررسی پرونده دندان پزشکی بیمار، وضعیت قرار گیری دندان‌ها، قالب گیری از دندان، انجام معاینات بالینی و بررسی عکس رادیوگرافی بیمار نظر قطعی خود را به منظور درمان و یا عدم درمان ارتودنسی اعلام خواهد کرد. در صورتی که تشخیص متخصص، درمان ارتودنسی باشد، کلیه مراقبت‌های حین ارتودنسی به صورت کامل برای بیمار شرح داده خواهد شد.

بهترین زمان درمان ارتودنسی

بر مبنای نظریه دندان پزشکان، زمان ایده آل مراجعه بیمار به مراکز درمانی به منظور درمان ارتودنسی، دوران کودکی می‌باشد. گفتنی است برای درمان ارتودنسی برای کودکان، باید تعدادی از دندان‌ها که برای درمان به این روش نیاز هستند، به خوبی رشد کرده باشند. همچنین مبنی بر نظریه انجمن متخصصین ارتودنسی امریکا، سن 7 سالگی بهترین زمان مراجعه به کلینیک‌های ارتودنسی می‌باشد. زیرا در این سن دندان‌های شیری و تعدادی از دندان‌های دائمی کودک به خوبی رشد کرده است و پزشک قادر است با بررسی فک پایین و بالا و وضعیت قرارگیری دندان‌ها بهترین راه درمانی را برای معالجه عارضه‌های فک و صورت بیمار تجویز نماید.

طی چند سال اخیر درمان ارتودنسی در میان بزرگسالان نیز ترویج یافته است. به طوری که روز به روز بر متقاضیان بزرگسالی که قصد انجام ارتودنسی دارند، افزوده می‌گردد.

ارتودنسی چیست؟  ارتودنسی چیست؟

انواع ارتودنسی

ارتودنسی دارای روش‌های درمانی متفاوتی است که در ادامه مقاله نام آن‌ها به همراه توضیح کوتاهی آورده شده است.

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی نامرئی

آشنایی با ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین روش‌های درمان معضلات فک و دهان به حساب می‌آید. این روش بیشتر برای بیمارانی که نیاز به درمان بسیار حساس و دقیقی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. براکت از رایج‌ترین انواع ارتودنسی ثابت به شمار می‌رود که گاهی نگین ارتودنسی نیز نامیده می شود. بیمار موظف است ماهی 1 بار به منظور بررسی وضعیت پلاک‌ و براکتها توسط پزشک به دندان پزشکی مراجعه نماید تا در صورت لزوم اصلاح گردد. طول درمان در این روش نیز با توجه به نظر متخصص و شدت عارضه، از چندین ماه الی چندین سال برآورد خواهد شد.

آشنایی با ارتودنسی متحرک

این روش اغلب به بیمارانی که به عارضه‌های دندانی خفیف‌تری دچار هستند، توصیه می‌گردد. در ارتودنسی متحرک، بیمار قادر است برای خوردن غذا دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج کند.

آشنایی با ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی از دیگر روش‌های درمان اختلالات دندانی می‌باشد. در ساخت دستگاه نامرئی از مواد فشرده پلاستیکی شفاف استفاده می‌گردد. این روش برای بیمارانی که نسبت به زیبایی دندان‌ها بسیار حساس هستند و تمایلی به استفاده از ارتودنسی‌های ثابت یا متحرک ندارند بسیار مناسب است. در این روش فرد بیمار به‌منظور رسیدن به نتایج مطلوب باید حداقل 22 الی 23 ساعت دستگاه ارتودنسی را دردهان خود نگه دارد. بیمارانی که تمایل به انجام ارتودنسی نامرئی دارند باید پس از رشد کامل دندان‌های دائمی به متخصص مراجعه نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید