کاربرد نگه دارنده های ارتودنسی چیست؟

آشنایی با نگهدارنده های ارتودنسی

قطعا داشتن یک لبخند زیبا، بر جذابیت هر زن و مردی می افزاید. یکی از راه هایی که می توان با بهره گیری از آن به لبخندی زیبا رسید، درمان ارتودنسی است. با درمان ارتودنسی می توانید در هر سنی که هستید، به جذابیت و زیبایی چهره خود بیفزایید.

به طور کلی می توان گفت درمان ارتودنسی دو مرحله را شامل می شود؛ بخش اول به دوره ای که براکت و بند در دهان قرار دارد، باز می گردد و بخش دوم به دوره استفاده از نگهدارنده ها تعلق دارد. برخی از بیماران تصور می کنند پس از اتمام دوره درمان با استفاده از براکت ها، درمان ارتودنسی پایان یافته است. اما حقیقت امر چیزی خلاف این است! نگهدارنده ها یا همان ریتینرها از ابزارهای مهم ارتودنسی به حساب می آیند که به منظور تکمیل دوره درمان و رسیدن به لبخندی زیبا باید از آن ها استفاده نمود. لازم است بدانید که این بخش از درمان ارتودنسی از میزان حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برخی از بیماران در هنگام مواجهه با این بخش از درمان، با سوالات بسیار زیادی مواجه می شوند؛ از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به آشنایی هرچه بیشتر با نگهدارنده ها و مزیت استفاده از آن ها بپردازیم.

به زبان ساده می توان گفت در صورت عدم استفاده از نگهدارنده ها پس از استفاده از براکت و طی شدن دوره اول درمان، دندان ها به جای نخست خود باز می گردند و کلیه انرژی، زمان و هزینه ای که بیمار صرف این کار کرده است، از بین می رود. رباط های پروندیتال برای اینکه به جایگاه و وضعیت کنونی خود(پس از درآوردن براکت ها) عادت کنند، به زمان و وسیله ای احتیاج دارند تا این نیاز را رفع نماید. رباط های پروندیتال که مجموعه ای از فیبرها هستند، موجب استحکام و ثبات جای دندان در فکین می شوند؛ لذا به بیماران توصیه می شود به توصیه متخصص ارتودنسی توجه کرده و دوره درمان خود را با استفاده از نگهدارنده ها تکمیل نمایند.

اشنایی با نگهدارنده های ارتودنسی  آشنایی با نگهدارنده های ارتودنسی

ضرورت استفاده از نگهدارنده ها

متخصص ارتودنسی پس از خارج کردن براکت از دهان و تکمیل دوره اول درمان، با استفاده از پرتوی ایکس، وضعیت دندان ها را مورد بررسی قرار می دهد و در ادامه در مورد ضرورت و یا عدم نیاز به استفاده از نگهدارنده ها با بیمار صحبت می کند.

از چه زمانی باید از نگهدارنده های ارتودنسی استفاده کرد؟

برخی از بیماران با این سوال مواجه می شوند که چه زمانی باید از نگهدارنده های ارتودنسی استفاده نمایند. زمان استفاده از نگهدارنده ها درست بعد از خارج کردن براکت ها از دهان است.

انواع نگهدارنده های ارتودنسی

نگهدارنده ها، 3 گونه رایج دارند که متخصص ارتودنسی پس از بررسی ساختار دهانی بیمار، یکی از این انواع را مختص بیمار، می سازد. هالی یکی از محبوب ترین نگهدارنده های دندان به حساب می آید که از دوام و استحکام بالایی برخوردار است و در عین حال از ظرافت خاصی برخوردار است. این نگهدارنده زبانی شکل که از قالب اکریلی ساخته می شود، قادر است تا جای دندان های بیمار را در مکان مناسب خود فیکس نماید.

الاینر یکی دیگر از انواع رایج نگهدارنده است. این نگهدارنده که جنسی از پلاستیک شفاف دارد، برای اثر بخشی و تکمیل دوره درمان، بر سطح دندان ها جای می گیرد.

نگهدارنده های ثابت از دیگر ابزار های ارتودنسی هستند که اغلب برای بیمارانی که قصد مرتب سازی دندان های جلویی فک پایین را دارند، استفاده می شود. این نگهدارنده ها همان طورکه از نامشان پیدا هستند، قابلیت خارج شدن از دهان را ندارند اما از مزیت های مهم آن، عدم دیده شدن آن است؛ زیرا نگهدارنده های ثابت در بخش درونی دندان ها جای می گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید