چگونه انحرافات فکی را با درمان ارتودنسی رفع کنیم؟

چگونه انحرافات فکی را با درمان ارتودنسی رفع کنیم؟

انحرافات فکی چگونه در افراد بروز می‌کنند؟

یکی از مشکلاتی که متأسفانه در بین مردم بسیار فراگیر شده است، ناهنجاری‌های فکی هستند. انحرافات فکی معضلات زیادی در زمینه تکلم، تنفس و غذا خوردن برای افراد ایجاد می‌کنند و از این رو باید برای رفع آنها چاره‌ای اندیشید. این مشکلات پزشکان و ارتودنتیست‌ها را به فکر ابداع راه‌های درمانی برای برطرف کردن انحرافات فکی و از فرم افتادگی صورت انداخت. خوشبختانه شیوه‌های زیادی برای حل این مشکلات از گذشته تا به امروز و به لطف پیشرفت دانش پزشکی و دندانپزشکی به وجود آمده است.

چگونه انحرافات فکی را با درمان ارتودنسی رفع کنیم؟  چگونه انحرافات فکی را با درمان ارتودنسی رفع کنیم؟

آیا انحرافات فکی قابل درمان هستند؟

با توجه به پیشرفت علم پزشکی و دندانپزشکی و شیوه‌هایی که آنها در اختیار مردم برای داشتن زندگی بهتر می‌گذارند، امیدواری‌های زیادی برای درمان انحرافات فکی ایجاد شده است. متدهای مختلفی برای درمان ناهنجاری‌ها و انحرافات فکی ایجاد شده است که پزشکان معالج با توجه به شرایط بیمار بهینه‌ترین آن را با توجه به شرایط او از لحاظ سن، جنسیت، درجه ناهنجاری و سلامت عمومی بر می‌گزینند. یکی از معمول‌ترین شیوه‌های درمان انحرافات فکی استفاده از عمل‌های جراحی است که البته در مورد بسیاری از کیس‌های این نوع از جراحی‌ها نتایج خوبی را به همراه داشته است. این جراحی‌ها با وجود دشواری و مشکلاتی که در پی دارند تا حدود زیادی باعث بهبود زندگی افرادی که یک عمر با معضلات ناشی از انحرافات فکی مانند اختلال در تکلم و بلع، تنفس نادرست و بسیاری دیگر دست و پنجه نرم کرده‌اند، می‌شوند.

در سال‌های اخیر و با توجه به پیشرفت انواع دیگر درمان که نقش جراحی و چاقو در آنها کمرنگ‌تر می‌شد، پزشکان به دستاوردهای بهتری در زمینه درمان انحرافات فکی رسیده‌اند. یکی از این درمان‌ها، استفاده از فرآیندهای درمانی ارتودنسی برای بهبود وضعیت و درجه قرارگیری فک‌ها نسبت به هم و جمجمه فرد است که البته در سال‌های اخیر به دلیل پیشرفت‌های چشمگیر دانش ارتودنسی در دنیا، بسیار نیز رایج شدند.

ارتودنسی چگونه به رفع انحرافات فکی کمک می‌کند؟

ارتودنسی در حال حاضر یکی از رایج‌ترین و جدیدترین شیوه‌های درمان انحرافات فکی در میان مردم است که توسط ارتودنتیست‌ها اعمال می‌شود. پیش از آن که برای درمان انحرافات فکی و راحت شدن از شر مشکلات ناشی از آن به سراغ یک ارتودنتیست بروید، با یک پزشک متخصص زیبایی فک و صورت مشورت کنید تا متوجه شوید که آیا کیس ارتودنسی در حل این مشکل هستید و یا نه؟

در این موارد مهم‌ترین چیزی که مد نظر قرار می‌گیرد، شدت ناهنجاری است. متأسفانه گاهی ناهنجاری‌ها آنقدر شدید و گسترده هستند که نمی‌توان به ارتودنسی به عنوان درمان نهایی آنها امیدوار بود. در این کیس‌ها ارتودنسی تنها یک درمان تکمیلی برای جراحی به حساب می‌آید. اگر شما جزء این دسته نیستید و می‌توانید به درمان‌های ارتودنسی برای اصلاح انحرافات فکی خود امیدوار باشید، بهتر است سراغ یک ارتودنتیست ماهر بروید که بتواند با استفاده از درمان‌های مناسب مشکلات فکی شما را به بهترین و بیشترین صورت برطرف کند.

یکی از مواردی که عامل برتری درمان‌های ارتودنسی بر جراحی‌های معمول و رایج فک‌ها نیز است، نبود عوارض جانبی در این درمان است، اما باید این را لحاظ کنید که طول مدت درمان ارتودنسی بسیار بیشتر از جراحی است و شما در حین انجام فرآیند درمان باید صبور باشید.

اساس درمان ارتودنسی قرار دادن سیم‌ها و براکت‌هایی بر روی دندان‌ها است تا در اثر اعمال نیرویی که بر دندان‌ها وارد می‌شود، آنها در ردیف‌های درست خود و به صورت منظم قرار بگیرند. نیروی اعمال شده علاوه بر دندان‌ها به ماهیچه‌های لثه و استخوان‌های فک وارد می‌شود و آنها را نیز در مسیر درست خود قرار می‌دهد. این مسئله به جایگیری صحیح استخوان‌های فک در طولانی مدت کمک شایانی می‌کند. بسیاری از انواع انحرافات فکی در صورتی که در درجات شدید قرار نگرفته باشند، با درمان‌های ارتودنسی، چه ثابت و چه متحرک، قابل حل هستند، اما شما برای انتخاب انواع درمانی متناسب با شرایط خود باید با پزشکان و ارتودنتیست‌ها مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید