چگونه از سیم‌های ارتودنسی در طی درمان مراقبت کنیم؟

چگونه از سیم‌های ارتودنسی در طی درمان مراقبت کنیم؟

مراقبت از سیم‌های ارتودنسی 

درمان‌ ارتودنسی از شیوه‌هایی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، علاوه بر کاری که ارتودنتیست انجام می‌دهد به همکاری بیمار هم نیاز دارد. مراقبت‌های طی ارتودنسی بسیار اهمیت دارند و باید جدی گرفته شوند، وگرنه تمام سختی‌ها و هزینه‌های ارتودنسی که متقبل شده‌اید، بیهوده خواهد بود.

پس از گذاشتن سیم‌های ارتودنسی پزشک معالج تمام مراقبت‌ها و توصیه‌های لازم را به بیمار خواهد گفت که بر طبق آن باید عمل شود. با رعایت این نکته‌های توصیه شده، به هیچ‌ عنوان دندان‌های بیمار گرفتار پوسیدگی نخواهند شد. اگر دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند، ربطی به این درمان ندارد و دلیل آن بی‌توجهی در سلامت دندان‌ها و رعایت همین مراقبت‌ها است که شاید از نظر بیمار بی اهمیت باشند.

توصیه‌های لازم برای مراقبت از سیم‌های ارتودنسی کدامند؟

بیمارانی که مراجعه ماهانه به ارتودنتیست خود ندارند و طی درمان نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ممکن است در ناحیه اطراف براکت‌ها با پوسیدگی‌ مواجه شوند. امروزه به علت حذف روش‌های قدیمی بسیاری از مشکلات متعاقب ارتودنسی نیز از میان رفته‌اند.

مهم‌ترین مراقبتی که افرادی که سیم‌های ارتودنسی در دهان دارند باید انجام دهند، کشیدن نخ دندان است. نخ دندان‌ها‌ می‌توانند به خوبی دندان‌ها را از تماس با مواد غذایی و عوامل فساد دندان پاک کنند. برای برخی استفاده از دهان ‌شویه‌های حاوی فلوراید هم توصیه می‌شود. فلوراید دهان ‌شویه‌ها روی سطوح دندان‌ها می‌نشیند و از پوسیده شدن دندان‌ها در طول ارتودنسی پیشگیری می‌کند.

در گذشته به جای براکت‌های امروزی حلقه‌هایی فلزی دور دندان می‌گذاشتند که ظاهری نازیبا داشت و از بین رفتن چسب زیر آنها هم موجبات پوسیدگی را فراهم می‌کرد. ولی امروزه براکت‌ها با کامپوزیت به سطح مینا چسبانده می‌شوند. برای دندان‌های پیشین از کامپوزیت مناسب استفاده می‌شود تا ته رنگ زرد روی دندان‌ها دیده نشود. همچنین، با جویدن قرص‌های آشکارساز تمام پلاک‌های میکروبی روی سطح دندان‌ها رنگ می‌گیرند و با دیده شدن آنها به راحتی می‌توان با مسواک زدن آنها را تمیز کرد.

چگونه از سیم‌های ارتودنسی در طی درمان مراقبت کنیم؟  چگونه از سیم‌های ارتودنسی در طی درمان مراقبت کنیم؟

مسواک‌های مخصوصی هم برای ارتودنسی وجود دارند که موهای وسط سر مسواک کوتاه‌تر هستند و شما می‌توانید سر آنها را روی براکت‌ها منطبق و اطراف آنها را به آسانی پاک کنید. اگر هم بین دندان‌ها فاصله افتاده باشد، می‌توانید این فاصله‌ها را با مسواک‌های بین دندانی عاری از آلودگی‌ها کنید.

استفاده از مسواک‌های برقی در زمان ارتودنسی بیمار را در تمیز کردن براکت‌ها و سیم‌ها کمک می‌کند. تنها باید دور این وسایل را طوری تنظیم کنید که موجب جابه‌جایی و آسیب سیم‌ها و براکت‌ها نشوند.

رعایت بهداشت با پلاک‌های متحرک راحت‌تر است، زیرا می‌توانید آنها را از دهان خود بیرون بیاورید و کارهای بهداشتی مربوط را انجام دهید. برای تمیز کردن پلاک‌های متحرک می‌توان از مسواک‌های نرم، صابون مایع و آب نیمه گرم استفاده کرد. اما نباید برای تمیز کردن پلاک ارتودنسی‌ از خمیر دندان‌های عادی استفاده کرد که موجب ساییده شدن پلاک‌ها می‌شوند.

در زمان تمیز کردن پلاک‌ها در روشویی مراقب باشید که از دستتان رها نشود، زیرا ممکن است در اثر برخورد با آن آسیب ببیند یا بشکند. برای پیشگیری از آسیب دیدن بهتر است یک کاسه پلاستیکی را پر از آب کنید و زیر دستتان بگذارید یا روی سطح نرم این کار را انجام دهید.

حداقل کاری که می‌توانید برای تمیز کردن دندان‌هایتان پس از خوردن غذا انجام دهید این است که با گرداندن آب در دهان مواد غذایی باقی مانده را خارج کنید. اگر پلاک متحرک دارید، می‌توانید در زمان غذا خوردن آن را از دهان خود بیرون بیاورید.

همان طور که گفتیم، باید مراقبت‌های بهداشتی را در طی درمان ارتودنسی جدی بگیرید. غیر منطقی است که اصول بهداشتی را رعایت نکنید و از پزشک خود انتظار داشته باشید که همه کارها خوب پیش برود و در آخر نتیجه مطلوب عاید شما شود.

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید