آشنایی با پستانک ارتودنسی

پستانک ارتودنسی چیست؟

آشنایی با پستانک ارتودنسی

بسیاری از اختلالات و ناهنجاری های دهان، دندان، فک و صورت ریشه در عادات اشتباهی که افراد در کودکی داشته اند، باز می گردد. مکیدن از جمله عاداتی است که کمابیش در اکثر نوزادان دیده می شود. از همین رو، اکثر والدین برای نوزادان پستانک تهیه می کند تا این نیاز فرزند دلبندشان را تامین کنند.  این وسیله سیلیکونی برای بسیاری از نوزادان به عنوان یک وسیله محبوب به حساب می آید که با استفاده از آن، می توان نیاز به مکیدن را در نوزاد رفع کرد.

تاریخ ساخت اولین پستانک به سال ها پیش باز می گردد(بالغ بر 100 سال پیش). جالب است که بدانید در همان ابتدای ورود این وسیله به بازار، مخالفت هایی علیه آن مطرح شد. بسیاری از متخصصین بر این باور بودند که پستانک، موجب وارد شدن آسیب و ضربه به ساختار دهانی نوزادان خواهد شد که البته نظریه آن ها، به دور از حقیقت نبوده و نیست!

استفاده طولانی مدت از پستانک در نوزادان، منجر به بروز اختلال و مشکل در دندان و فک آن ها خواهد شد. البته لازم به ذکر می باشد که استفاده متداول از این وسیله پلاستیکی در سال های نخست زندگی نوزادان (2 الی 3 سالگی)  بلا مانع است اما پس از آن، ریسک بروز ناهنجاری های فک و دهان را در آن ها افزایش خواهد داد. جلوزدگی دندان ها، کجی دندان ها و عدم وجود تقارن  مابین فکین از جمله شایع ترین این اختلالات به حساب می آید.

به طور کلی مطلوب است والدین از سن 4 الی 5 سالگی کودک، در صورت مشاهده عادات اشتباه در وی هم چون: مکیدن انگشتان دست، مکیدن پستانک و یا استفاده از شیشه شیر سعی بر رفع این عادات اشتباه داشته باشند. یکی از راه هایی که برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی وجود  دارد، استفاده از پستانک های ارتودنسی است. این پستانک ها با توجه به ساختار دهانی، رشد کام و با در نظر گرفتن وضعیت لثه نوزاد و بر پایه اصول علمی تهیه و ساخته می شود. به همین علت هیچ گونه آسیبی به دندان ها و فکین وارد نخواهد کرد.

پستانک های ارتودنسی در دو نوع سیلیکونی و لاتکسی در بازار قابل تهیه می باشند. اگر به دنبال جنس بادوام تر هستید، باید بدانید که پستانک های سیلیکونی در مقایسه با پستانک های لاتکسی از دوام بالاتری برخوردار هستند و هیچ گونه بو و مزه ای ندارند. منفذ هایی در سطح این نوع از پستانک ها، به منظور استریل کردن آن ها  تعبیه شده است؛ به همین جهت با استفاده از آن، می توان سلامت نوزاد را نیز تامین کرد.

پستانک ارتودنسی  پستانک ارتودنسی

انواع پستانک های ارتودنسی عرضه شده به  بازار

پستانک های ارتودنسی عرضه شده در بازار ، انواع و اشکال مختلفی را شامل می شود. از جمله رایج ترین این پستانک ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پستانک های ارتودنسی دایره ای شکل
  • پستانک های ارتودنسی بادامی شکل
  • پستانک های ارتودنسی معمولی

اگر چه در طراحی و ساخت این دسته از پستانک ها به موارد اصولی توجه شده است؛ اما در این میان، پستانک های ارتودنسی بادامی شکل از جمله محبوب ترین پستانک های ارتودنسی و مورد استقبال مردم است. شاید علت این استقبال، هم خوانی ساختار این پستانک ها، با کام  و ساختار دهانی نوزادان است. استفاده از این نوع پستانک برای نوزادان بسیار راحت است و در حین استفاده، فشاری به سقف دهان و لثه نوزاد وارد نمی شود.

این پستانک ها به نوعی طراحی شده اند که اگر حتی نوزاد  ان را به صورت واژگون در دهان خود قرار دهد، کماکان ساختار استاندارد خود را حفظ خواهند کرد و هیچ گونه آسیبی به فک ها و سقف دهان وارد نخواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید