نقش پلاک‌ها در درمان ارتودنسی

از پلاک ها چه می دانید؟

افرادی که از ارتودنسی برای درمان مشکلات فک، دهان و دندان خود استفاده می‌کنند، نگرانی‌هایی دارند که یکی از آنها بازگشت به حالت اولیه است. در پایان درمان ارتودنسی پس از برداشتن بریس‌ها، پلاک و نگه‌دارنده‌ در دهان فرد گذاشته می‌شود.

پلاک‌ها از بازگشت دندان‌ها به‌جای اولیه جلوگیری می‌کنند. به دلیل اینکه بعد از ارتودنسی، وضعیت لیگامنت‌ها، استخوان‌ها و لثه‌ها در حال تغییر است، دندان پزشکان با استفاده از پلاک ها جای جدید دندان ها را ثابت نگه می دارند.

پلاک‌ها و نگهدارنده‌ها از روی قالبی درست می‌شوند که متخصص از دندانتان می‌گیرد. متخصص ارتودنسی به شما می‌گوید چه مدت باید از پلاک استفاده کنید، اما اگر به‌تازگی ارتودنسی دندان‌هایتان تمام شده باشد، باید دست‌کم ۶ ماه پلاک‌ها را به طور تمام وقت در دهانتان قرار دهید.

زمانی که در دندانتان پلاک می‌گذارید، متخصص ارتودنسی به شما می‌گوید چگونه باید دندان و پلاک خود را تمیز و پاکیزه نگه دارید. حتماً باید به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید، زیرا خطر پوسیدگی دندان‌های شما را تهدید می‌کند. پزشک در طی معاینات دندان‌هایتان را دوره‌ای شست و شو می‌دهد. گرفتن عکس نیز کاری است که باید انجام دهید تا با دیدن آن توسط پزشک سلامت دندان‌های شما تضمین شود.

حرکت غیرقابل پیش‌بینی دندان‌ها با افزایش سن آغاز می‌شود. هرچه مدت طولانی‌تری از پلاک‌ها استفاده کنید، تغییر در موقعیت دندان‌ها در اثر افزایش سن کاهش می‌یابد. هرچه از نگهدارنده بیشتر استفاده شود، عمر زیبایی و مرتب بودن دندان‌ها نیز افزایش خواهد یافت. پلاک‌ها دندان‌ها را در موقعیت تازه خود حفظ می‌کنند و به بافت‌ها و عضله‌ها زمان می‌دهند تا به وضعیت جدید عادت کنند.

پلاک‌‌ها و نگه‌دارنده‌ها انواع مختلفی دارند. انتخاب نوع آن متأثر از عوامل مختلفی است و متخصص ارتودنسی برای فرد توضیح می‌دهد که بهترین نگه‌دارنده برای فرد کدام است. گاهی توصیه می‌شود از بیش از یک نوع نگه‌دارنده استفاده شود تا احتمال بازگشت به حالت اولیه کاهش پیدا کند.

نگه‌دارنده‌ متصل، نگه‌دارنده‌ وکیوم و نگه‌دارنده‌ هاولی از متداول‌ترین نوع نگه‌دارنده‌ها هستند. پلاک‌ها به صورت‌های ثابت، متحرک و شفاف نیز هستند.

نگه‌دارنده یا پلاک ثابت

این پلاک نوعی نگه‌دارنده ثابت است که به دندان‌ها چسبیده و در بخش داخلی دندان‌ها پنهان است. یکی از مزایای آن این است که دیده نمی‌شود. مزیت دیگر آن این است که به یادآوری برای استفاده از آن نیاز ندارد. البته باید زمان اضافه‌ای را صرف تمیز کردن اطراف آن کنید و در صورت شل شدن به پزشک مراجعه کنید. پلاک ثابت همیشگی نیست ولی به نظارت مکرر در طول عمر نیاز دارد. بهتر است از نگه‌دارنده‌ای استفاده شود که مستلزم ویزیت‌های منظم با متخصص ارتودنسی در طول عمر نیست.

نقش پلاک‌ها در درمان ارتودنسی  نقش پلاک‌ها در درمان ارتودنسی

نگه‌دارنده یا پلاک متحرک

این نگه‌دارنده مستحکم و قابل برداشتن است و یک قطعه‌ پلاستیکی دارد که در کام دهان پشت دندان‌های بالایی یا پشت دندان‌های پایین قرار داده می‌شود. به طور معمول، یک سیم فلزی نازک از جلوی دندان‌ها عبور می‌کند تا آنها را در موقعیت صحیح نگه دارد. این نگه‌دارنده در ابتدای کار ممکن است بر حرف زدن شما تأثیر بگذارد، اما به‌تدریج بهتر خواهد شد.

نگه‌دارنده‌ متحرک بیشتر از بقیه طرفدار دارد. این نگه‌دارنده در ثابت نگه داشتن فرم قوسی عملکرد خوبی دارد و کمی نشست را برای دندان‌ها ممکن می‌کند. گاهی این نشست در انتهای درمان که دندان‌ها کاملاً قفل هم نشده‌اند، ضروری به نظر می‌رسد. افرادی که از این نوع نگه‌دارنده‌ استفاده می‌کنند، به قرار دادن تاج، پل یا ایمپلنت برای دندان‌های خود نیاز دارند.

نگه‌دارنده یا پلاک شفاف

پلاک یا نگه‌دارنده‌ شفاف از متداول‌ترین نگه‌دارنده‌های مورد استفاده است. این مدل به یک بیمار عادی در نگه داشتن دندان‌ در جای خود و پیشگیری از ساییدگی مینای دندان‌ها کمک می‌کند. این نگه‌دارنده‌ها خیلی راحت هستند و اگر کمی حرکت در دندان ها وجود داشته باشد، در تراز کردن مجدد دندان‌ها مؤثرند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید