در صورت مشاهده چه علائمی کودکان خود را برای ویزیت نزد ارتودنتیست ببریم؟

چرا ارتودنسی برای برخی از کودکان یک ضرورت به حساب می‌آید؟

بسیاری از کودکان در سنین پس از رشد دندان‌های دائمی مبتلا به ناهنجاری‌هایی در آن‌ها می‌شوند که برطرف کردن این دسته از مشکلات با درمان‌های ارتودنسی صورت می‌گیرد. درمان‌‌های ارتودنسی به دلیل عوارض کم و نتایج مطلوبی که برای بسیاری از بیماران به همراه دارند، امروزه به صورت گسترده توسط ارتودنتیست‌ها انجام می‌شوند. هر چه این درمان‌ها در سنین کمتری انجام شود، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت، ضمن این که تا میزان قابل توجهی از هزینه‌های درمان نیز کم می‌شود و البته کودک نیز مدت زمان کمتری را برای استفاده از ابزارهای ارتودنسی صرف می‌کند.

 در صورت مشاهده چه علائمی کودکان خود را برای ویزیت نزد ارتودنتیست ببریم؟  در صورت مشاهده چه علائمی کودکان خود را برای ویزیت نزد ارتودنتیست ببریم؟

آیا درمان ارتودنسی سنین خاصی دارد؟

مانند بسیاری دیگر از درمان‌های دندانپزشکی، درمان ارتودنسی نیز در یک سنین خاصی مطلوب‌تر است. البته این بدان معنا نیست که پس از گذشت این سنین نمی‌توان درمان ارتودنسی را انجام داد، بلکه تنها ممکن است فرآیند درمان سخت‌تر و طولانی‌تر شود.

بهترین سن درمان ارتودنسی با توجه به سبک زندگی، شرایط و جنسیت افراد متفاوت است و تشخیص این سن نیز بر عهده ارتودنتیست است. این سن به طور خاص در دختران پیش از 13 سالگی و در پسران پیش از 15 سالگی است. البته بسیاری از ارتودنتیست‌‌‌ها بر این باورند که با شروع رشد دندان‌‌های دائمی می‌توان چنین درمان‌هایی را بر روی کودکان آغاز کرد. این دسته از متخصصان ارتودنسی عنوان می‌کنند که ارتودنسی در این سنین مطلوب‌ترین نتیجه را به همراه می‌آورد، چرا که رشد فک و دندان‌ها کامل نشده است و آن‌ها می توانند به طرف جهت مناسب خود به راحتی حرکت کنند تا در جای درست قرار بگیرند. همچنین، به دلیل کامل نشدن رشد فک، درمان ارتودنسی در این سنین زمان بسیاری کوتاه‌تری دارد. تنها چالش پیش روی درمان ارتودنسی در سنین 6 یا 7 سالگی عدم همکاری بیمار با ارتودنتیست به دلیل کم بودن سن است که می‌توان با دادن آموزش و یا اختصاص پاداش هایی برای همکاری کودک با ارتودنتیست، تا حدودی این مسئله را رفع کرد.

با مشاهده چه علائمی در دندان‌های کودک ضرورت ویزیت یک ارتودنتیست آشکار می‌شود؟

والدین باید آگاه باشند که یک ناهنجاری در فک و صورت حتی به شکل خفیف نیز می‌تواند زمینه ساز ابتلا به مشکلات و ناهنجاری های بزرگ‌تر باشد. همچنین، برخی عادت‌های بد که در کودکان وجود دارد نیز می‌توانند باعث ابتلای آن‌ ها به مشکلات دهانی و دندان‌ها شوند. برای این‌ که بتوان مشکلات دندانی را به راحتی و زودتر برطرف کرد نیاز است تا با دیدن رفتارهایی نظیر مکیدن انگشت و یا زبان زدن به جای دندان‌های افتاده و یا تازه رویش یافته به ارتودنتیست مراجعه کرد.

ارتودنتیست با توجه به شرایط فرد و سن او پیشنهاد درمان ارتودنسی و یا سایر درمان‌‌های مکمل آن را می‌دهد تا از به هم ریختگی شکل دندان‌ها که مشکلات تنفس، تغذیه و تکلم را برای فرد به همراه دارد، جلوگیری شود.

گاهی اوقات اختلال در جویدن غذا توسط کودک می‌تواند هشداری برای والدین او باشد مبنی بر این‌که این کودک به درمان ارتودنسی نیاز دارد. در این‌ صورت این کودک باید نزد ارتودنتیست برده شده و برای انجام درمان ارتودنسی مشاوره بر روی او انجام شود.

در برخی موارد از دست رفتن زودتر دندان‌ها به واسطه سانحه، تصادف و یا بیماری باعث می‌شود تا ارتودنتیست برای کودک از درمان‌‌های مکمل ارتودنسی و یا درمان‌های پیشگیرانه استفاده کند. این درمان‌ها در نهایت موجب می‌شوند تا فضای کافی برای رشد دندان‌ها به صورت مجزا به وجود بیاید. این درمان موجب می‌شود تا پس از رشد دندان های دائمی، آن‌ها به دلیل کمبود جا و یا رشد نادرست ظاهر به هم ریخته ای پیدا نکنند.

برای انجام یک درمان ارتودنسی خوب که کمترین عوارض را متوجه کودک شما کند، بهتر است با یک متخصص باتجربه و کاربلد ارتودنسی مشورت کنید. گاهی برخی از متخصصان به دلیل نداشتن دانش و تجربه کافی مشکلات جبران ناپذیری را برای دندان ها و فک کودک شما در اثر به کار بردن درمان ارتودنسی اشتباه وارد می‌کنند. در مورد کودکانی که سنین پایینی دارند، ارتودنسی های پیشگیرانه انجام می‌شود تا اعمال حیاتی آن‌ها از جمله جویدن، تکلم و تنفس به راحتی انجام شود. این کار در عین حال نیز لبخند زیبایی را به کودکان شما هدیه می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید