درمان دندان قروچه با ارتودنسی

آیا تا به حال در اطرافیان خود کسی را دیده‌اید که در خواب دندان‌هایش را محکم روی هم بسابد و بی آن که اطلاع داشته باشد، به فک خود فشار وارد کند؟ به این اختلال دندان قروچه می گویند. دندان قروچه یا بروکسیم نوعی واکنش ناخودآگاه است که در افرادی که از استرس و اضطراب بالایی برخوردارند ممکن است ایجاد شود. دلایل ایجاد دندان قروچه متنوع است. گاهی شوک عصبی و گاهی یک هیجان زیاد می‌تواند فرد را دچار دندان قروچه کند. معمولاً افرادی که دچار دندان قروچه می‌شوند، کمتر به دنبال درمان آن می‌روند و تنها با کمک تجهیزات مناسب، از شدت فشار روی دندان‌هایشان می‌کاهند تا به دندان‌هایشان آسیبی وارد نشود. امروزه به سادگی می‌توان دندان قروچه را با کمک ارتودنسی و راهکارهای دیگر درمان کرد. در ادامه توضیحات بیشتری درباره دندان قروچه و نوع درمان آن ارائه خواهیم داد.

چرا باید دندان قروچه را درمان کنیم؟

دندان قروچه تنها به خرابی و از دست رفتن دندان‌ها منجر نمی‌شود. علاوه بر این که دندان‌های سالم شما تحت فشار و شکست قرار می‌گیرد، ممکن است سردرد ناشی از فشار بیش از حد فک ها، شما را درگیر کند. مشکلات کاهش شنوایی و تغییر حالت چهره از دیگر عوارض دندان قروچه است. اگر فشار دندان‌ها بیش از حد باشد ممکن است دندان‌ها لق شوند و فک به تق تق بیفتد. از این رو درمان دندان قروچه بسیار اهمیت دارد.

چگونه با ارتودنسی دندان قروچه درمان می‌شود؟

همه انواع دندان قروچه با ارتودنسی درمان نمی‌شود. در ابتدا باید ریشه این بیماری شناخته شود. اگر ریشه بیماری روحی باشد، باید تحت نظر روانپزشک، به درمان دندان قروچه پرداخت. با این حال گاهی دندان قروچه ناشی از جفت شدن نامناسب دندان‌ها است. در این صورت یک متخصص ارتودنسی پا به میان می‌گذارد تا با ردیف کردن دندان‌ها و هم تراز کردن فک‌ها، به این مشکل پایان دهد. اگر فرد نیاز به جراحی فک داشته باشد، بعد از انجام ارتودنسی باید جراحی فک کند و سپس بعد از چند ماه، علاوه بر این که زیبایی دو چندانی را کسب می‌کند، از دندان قروچه نیز رهایی می‌یابد.

مورد دیگری که در درمان دندان قروچه موثر است، استفاده از ابزار مناسب برای این بیماری است. افرادی که دندان قروچه می‌کنند، باید از نایت گارد استفاده کنند. نایت گارد یا محافظ شبانه توسط یک دندانپزشک به شما داده می‌شود تا با نصب آن، فشارهای شبانه روی دندان‌هایتان تا حد زیادی کنترل شود. بهتر است این محافظ را از ارتودنتیست خود بگیرید اما به طور معمول می‌توانید از داروخانه‌ها آن را تهیه کنید.

راه کارهای درمان دائمی دندان قروچه

اگر دندان قروچه به تازگی در فردی ایجاد شده باشد، می‌توان از همان ابتدا فوراً آن را درمان کرد اما اگر مدت زمان زیادی گذشته باشد، نیاز به درمان های کامل تر و زمان بیشتری داریم. همان طور که گفته شد، محافظ دهانی یکی از بهترین وسایلی است که توسط ارتودنتیست به بیماران داده می‌شود تا شدت سایش و فشار دندان‌ها قابل کنترل باشد اما این محافظ نمی‌تواند به صورت دائم دندان قروچه را درمان کند.

برای درمان دائم دندان قروچه راهکارهایی ارائه شده است که یکی از آن ها استفاده از دستگاه شرطی ساز بیوفیدبک است. دستگاه بیوفیدبک روی سر بیمار قرار می‌گیرد و اگر بیمار دندان خود را روی هم قرار دهد، یک صدای کوچک از دستگاه ایجاد می‌شود که در صورت ادامه دار بودن این موضوع، باعث بیدار شدن بیمار می‌شود. استفاده از این دستگاه پس از مدتی، باعث قطع ناخودآگاه دندان قروچه می‌شود چرا که ذهن با این صدای هشداردهنده شرطی می‌شود.

یک روش دیگر که برای درمان دائمی دندان قروچه مناسب است، استفاده از مواد تلخ و بی‌ضرری است که در انتهای دهان قرار می‌گیرد و در صورتی که دندان قروچه انجام شود، با تحریک حس چشایی، به مغز فرمان می‌دهد که هر بار انجام این کار، باعث آزاد شدن این ماده تلخ خواهد شد. بدین ترتیب بعد از مدتی دندان قروچه درمان می‌شود.

این که چه راهکاری بیشتر مناسب شما است، توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. پس اگر به این اختلال مبتلا شده‌اید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *