درباره ارتودنسی فانکشنال چه می‌دانید؟

درباره ارتودنسی فانکشنال چه می‌دانید؟

ارتودنسی چگونه در سلامتی و بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند؟

زیبایی و بهداشت دهان و دندان ها یکی از دغدغه های همیشگی انسان ها بوده است. با تغییر عادات غذایی و سبک زندگی در میان افراد، مسئله سلامتی دندان ها از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. شیرینی ها و خوراکی های مختلف بیش از گذشته دندان ها را در معرض پوسیدگی و خرابی قرار می دهند. همچنین، روی آوردن انسان به نرم خواری موجب شده تا ظرفیت فک و لثه آن ها کمتر و کوچک تر شود. این امر به طور کلی موجب می شود تا دندان های انتهایی فضای کمی داشته باشند. این کمبود فضا باعث ایجاد فشار به سایر دندان ها و در هم ریختگی و نامرتبی کل دندان ها می شود.

انواع مختلف درمان های ارتودنسی

به منظور غلبه بر فرم های نامرتب دندانی و اصلاح ظاهر و عملکرد فک های بالا و پایین، دندانپزشکان شاخه ای از علم دندانپزشکی را با نام ارتودنسی به وجود آوردند. ارتودنتیست ها که متخصصان این شاخه جدید بودند، به خلق تکنیک هایی در زمینه اصلاح جایگاه دندان ها پرداختند. نتیجه این کار درمان های ارتودنسی بود که امروزه ارتودنتیست ها مبادرت به انجام آن در سراسر دنیا می کنند. با پیشرفت دانش پزشکی و به طبع آن دندانپزشکی و ارتودنسی، شیوه ها و ابزارهای مختلفی برای انجام درمان ارتودنسی به وجود آمد.

به طور کل، درمان های ارتودنسی بر دو نوع ثابت و متحرک هستند. ارتودنتیست ماهر می داند که برای هر کیس با شرایط خاص کدام یک از درمان ها را باید تجویز کند. او همچنین می داند که گاهی مجبور است از هر دو نوع درمان به صورت مکمل بهره مند شود.

چه با شیوه ثابت و چه با تکنیک متحرک اقدام به درمان نمایید، بهتر است پیش از شروع کار با مزایا و معایب هر دو روش آشنا شوید.

تکنیک ارتودنسی ثابت به دلیل این که همیشه با بیمار همراه است و او امکان جدا کردن سیم ها و براکت ها را از دندان های خود ندارد، مشکلات زیادی در رابطه با صحبت کردن، غذا خوردن و نفس کشیدن برای بیمار ایجاد می کند، اما در کنار همه این ها این شیوه مدت درمان کوتاه تری دارد، چرا که شدت نیروی اعمال شده به دندان ها در این شیوه بیشتر است. بیمار درد بیشتری را تحمل می کند، اما زمان کمتری مجبور به تحمل سیم ها و براکت ها درون دهان خود می شود. احتمال شکستن و خراب شدن سیم ها و براکت ها در ارتودنسی ثابت بسیار بیشتر از انواع متحرک است. رعایت مسائل بهداشتی در زمان استفاده از ارتودنسی ثابت بسیار دشوارتر است؛ از این رو، باید دقت و حساسیت بیشتری در مورد مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها به خرج داد.

درباره ارتودنسی فانکشنال چه می‌دانید؟  درباره ارتودنسی فانکشنال چه می‌دانید؟

ارتودنسی فانکشنال چگونه به بیماران کمک می کند؟

ارتودنسی فانکشنال در دو نوع متحرک و ثابت برای اصلاح کیس های کلاس دو و سه به کار برده می شود. ناهنجاری های کلاس دو به عیوب فکین و خصوصاً فک بالا زمانی که جلوتر از حالت عادی قرار دارد، اطلاق می شود. در میان انواع پلاک های ارتودنسی فانکشنال، استفاده از نوع متحرک از رواج بیشتری برخوردار است.

درمان توسط ارتودنسی فانکشنال باید پیش از سنین بلوغ آغاز شود تا نتایج بهتری حاصل کند. بهترین کیس های ارتودنسی فانکشنال آن دسته از افراد هستند که فک های بالای آن ها جلوتر و فک های پایین آن ها عقب تر هستند.

بسیاری از ارتودنتیست ها بر این باور هستند که ارتودنسی فانکشنال با جلوگیری از رشد فک پایین، فرم صورت را اصلاح می کند و موجب تغییر شکل صورت می شود.

ارتودنسی فانکشنال تنها در صورتی موفقیت آمیز است که به صورت صحیح و تحت نظارت ارتودنتیست متخصص استفاده شود. ساعات استفاده از ابزار ارتودنسی فانکشنال نیز به نظر ارتودنتیست بستگی دارد، اما درمان با این شیوه چیزی حدود یک سال به طول می انجامد. برای تکمیل درمان از طریق این شیوه، بیمار می تواند تحت نظر ارتودنتیست معالج از شیوه ثابت و یا متحرک برای ادامه درمان استفاده کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید