ارتودنسی کاربردی‌تر است یا لامینیت؟

ارتودنسی کاربردی‌تر است یا لامینیت؟

دانستنی هایی در مورد ارتودنسی و لامینیت

برای درمان و رفع به هم ریختگی و بی نظمی میان دندان‌ها روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که بسته به نوع عارضه و دلایل ایجاد آن، دندانپزشکان پیشنهاداتی را به افراد خواهند داد. همچنین، دیگر عارضه‌ها و مشکلات دندانی نیز هر کدام درمان‌های خود را دارند. سن فرد نیز در این حالت بسیار مهم است. دو روش بسیار معمول که برای این بیماران تجویز می‌شود ارتودنسی و لامینیت است. این دو روش درمانی هر کدام برای مشکلات و عارضه‌های دهان و دندان تجویز می‌شوند و کارایی خود را دارند.

چه کسانی ارتودنسی را برای مشکلات و عارضه‌های دهان و دندان خود انتخاب می‌کنند؟

ارتودنسی شاخه‌ای از پزشکی است که ارتودنتیست‌ها در این رشته دندانپزشکی در زمینه درمان نامرتبی دندان‌ها و اختلال‌های دندان هنگام بسته بودن آموزش‌هایی می‌بینند. درمان ارتودنسی با هدف جا به جا کردن دندان‌هایی صورت می‌گیرد که به طور صحیح کنار یا روی هم قرار نمی‌گیرند یا بی‌نظم و نامرتب هستند. کار ارتودنسی اصلاح مشکلات و عارضه‌های دهان و دندان است و می‌تواند سلامت آنها را نیز ارتقا بخشد. وقتی دندان‌ها نامرتب باشند، تمیز کردن آنها سخت‌تر است و احتمال پوسیدگی دندان‌ها و ابتلا به بیماری لثه افزایش می‌یابد.

با منظم و ردیف شدن دندان‌ها، فک‌ها و لب‌ها به روش درمان ارتودنسی، بسیاری از مشکلات جسمی هم برطرف می‌شوند و از بروز برخی ناراحتی‌ها هم پیشگیری خواهد شد. بی‌نظمی و اختلالات دندانی در واقع پوسیدگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه، تخریب استخوان‌ها، ناراحتی‌های گوارشی، مشکلات گفتاری و گرفتاری‌های مربوط به جویدن، از دست دادن دندان‌ها، لب پر شدن دندان‌ها و دیگر آسیب‌ها را در پی خواهد داشت. به همین دلیل، بهتر است پیش از حاد شدن مشکل برای رفع آن اقدام شود.

نسل کنونی درمان ارتودنسی بر عکس گذشته آنقدرها هم آزاردهنده نیست، نگهداری آن آسان است و خیلی جلب توجه نمی‌کند. بهترین زمان مراجعه برای ارتودنسی پيش از 7 سالگی است حتی اگر ظاهر دندان‌ها مشکلی نداشته باشد. البته براي شروع درمان ارتودنسي هیچ وقت دير نيست و دندان‌های سالم را در هر سنی می‌توان جا به ‌جا کرد. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که اگر این درمان از سنين پايين‌تر شروع شود، ناهنجاري راحت‌تر درمان خواهد شد.

ارتودنسی کاربردی‌تر است یا لامینیت؟  ارتودنسی کاربردی‌تر است یا لامینیت؟

لامینیت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

برای افرادی که از رنگ دندان‌های خود راضی نیستند که ممکن است در اثر کشیدن سیگار، مصرف برخی مواد غذایی، نوشیدن زیاد قهوه و چای و ضرب دیدگی دندان یا عصب‌کشی ناقص ایجاد شده باشد، درمان لامینیت می‌تواند مناسب باشد. همچنین، این شیوه می‌‌تواند برای نظم بخشیدن و فرم دهی به دندان‌های افرادی که دندان‌های به هم ریخته دارند، مانند افرادی که فاصله بین دندان‌های آنها زیاد است یا موقعیت دندان‌ها بد شکل است و فرو رفتگی یا برآمدگی در آنها وجود دارد، نتایج مطلوبی داشته باشد. اگر لبه دندان بشکند یا اثر ترک خوردگی در آن مشاهده شود، لمينیت دندان به خوبی این نقص‌ها را جبران خواهد کرد. برای اصلاح طرح لبخند و اصلاحات جزئی ترتیب دندان‌های جلو و منظم کردن آنها نیز لامینیت روشی کارا است.

لامینیت دندان دو نوع است. لامینیت سرامیکی دندان که به آن روش غیر مستقیم نیز می‌گویند و از جنس سرامیک یا همان چینی است که ظاهری زیبا و ثبات رنگ بیشتری دارد و نسبت به لامینیت‌های کامپوزیتی مقاوم‌تر است.

در لامینیت‌های کامپوزیتی که در واقع روش مستقیم هستند، تراش کمتری به دندان داده می‌شود و در مواردی که اوضاع دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام خواهد شد. میزان براقی دندان‌ها بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری هم دارد.

افرادی که پوسیدگی‌های وسیع در دندان‌هایشان دارند، افرادی که سایش شدید مینای دندان دارند و افرادی که عادت به دندان قروچه دارند، روش درمانی لامینیت به آنها توصیه نمی‌شود.

انتخاب هر نوع روش درمان برای افراد بیمار باید توسط فرد متخصص و دندانپزشک صورت گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید