ارتودنسی، درمان نامرتبی دندان ها

در نظر عموم مردم ارتودنسی علم ردیف و مرتب کردن دندان هاست. این تعریف تا حدودی بیانگر هدف کلی این درمان است اما تمامی جنبه های آن را در بر نمیگیرد. در این مطلب قصد داریم در مورد درمان نامرتبی دندان ها و نکات حائز اهمیت آن صحبت کنیم.

در برخی افراد دندان ها هنگام رشد در زاویه درست خود رشد نمی کنند و یا فاصله ی مناسبی از یکدیگر ندارند بدین ترتیب دندان ها به صورت بی نظم و نا مرتب رشد میکنند.

گاهی اوقات نیز اندازه فک عامل بهم ریختگی دندان هاست به این صورت که ممکن است در افراد دارای فک های کوچک دندان های بزرگ رشد کند که عامل فشردگی و سایش و همچنین بی نظمی آنها می شود. برعکس این موضوع نیز صادق است یعنی در فک های بزرگ دندان های کوچک با فاصله رشد میکنند.

در موارد دیگری نیز از قبیل مکیدن انگشت در کودکی، از دست دادن زودهنگام دندان شیری  و یا دائمی و ضربه خوردن ممکن است اختلالاتی در نظم و قرارگیری دندان ها رخ دهد.

ارتودنسی چیست؟

به علم درمان ناهنجاری ها و تصحیح روابط نامناسب فک و دندان و جفت و ردیف کردن دندان های نامرتب ارتودنسی گفته می شود.

برای ارتودنسی دندان ها محدودیت سنی وجود ندارد. با این حال ارتودنسی در دوران دندان های شیری رایج نیست مگر بر اثر مشکلات اسکلتی و با تجویز پزشک

با وجود دوره ی درمانی بین 18 تا 30 ماه، ویزیت برای معاینه توسط دندان پزشک به صورت ماهیانه توصیه می شود. لازم به ذکر است انجام ارتودنسی باعث بروز درد نمی شود.

مراحل ارتودنسی برای زیبایی و مرتب کردن دندان ها:

در جلسه اول متخصص ارتودنسی با معاینه و بررسی دندان ها و انجام آزمایشات لازم مراحل درمان را تعیین خواهد کرد. ارتودنسی برای نامرتبی دندان ها به طور معمول در دو مرحله زیر انجام می گردد:

نصب براکت بر روی دندان ها :

در ابتدا و قبل از نصب براکت ها بر روی دندان، متخصص ارتودنسی، شرایط مناسب .(خشک کردن – قرار دادن اسید روی سطح دندان) را برای شروع درمان فراهم می نماید. در برخی موارد که از کامپوزیت های نوری برای نصب براکت بر روی دندان استفاده می شود، نور پلاسما با شدت بالا بر سطح براکت ها تابانده می شود.

پس از نصب براکت ها سیم قوسی شکلی را از تمام آن ها عبور می دهد و سپس کش های کوچکی که رنگ آنها به دلخواه بیمار تعیین شده است بر سطح براکت قرار می دهد که وظیفه ی آنها ایجاد فشار بر دندان ها به منظور قرار گیری در جایگاه صحیح خود می باشد.

انجام این مراحل همراه با کمی درد است و این درد ممکن تا یک هفته به طول بیانجامد که بیمار میتواند با مصرف مسکن های معمولی آن را کاهش دهد.

تنظیم براکت ها :

این مرحله به صورت مراجعه ماهانه به متخصص دندان پزشک انجام می شود. این امر به این خاطر است که در صورت نیاز به تعویض کش ها و یا تنظیم مجدد براکت ها دندان پزشک متوجه مشکلات شده و اقدامات لازم را انجام دهد.

لازم به ذکر است که در هنگام گذراندن ویزیت های ماهیانه برای تعویض کش و یا تنظیم براکت ها ممکن است درد خفیفی را حس کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید