آیا در درمان ارتودنسی مجبور به کشیدن دندان‌ها هستیم؟

آیا در درمان ارتودنسی مجبور به کشیدن دندان‌ها هستیم؟

ارتودنسی و کشیدن دندان ها

انجام کار ارتودنسی توسط متخصص ارتودنتیست با چند هدف انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین این اهداف زیبایی است، اما برای درمان بسیاری از ناهنجاری‌های فکین نیز درمان بسیار مناسبی است. بیشتر افرادی که برای انجام درمان ارتودنسی اقدام می‌کنند با مراحل آن آشنایی ندارند و تنها گذاشتن براکت‌ها و پلاک‌ها را در دهان می‌بینند. اما در مواردی برای پیش بردن کار ارتودنسی و دریافت نتیجه دلخواه باید اقدامات دیگری هم انجام شود. ممکن است فرد به جراحی نیاز داشته باشد. یکی دیگر از این کارها کشیدن دندان است که البته فرآیند بسیار پیچیده‌ای است و به دلایل مختلفی ممکن است بیمار مجبور شود به آن تن بدهد. البته ارتودنتیست با مشاهده عکس رادیولوژی تصمیم می‌گیرد که بیمار به کشیدن دندان نیاز دارد یا نه. در ادامه دلایلی که ممکن است به کشیدن دندان در زمان ارتودنسی نیاز باشد آورده شده است.

دلایل کشیدن دندان در درمان ارتودنسی

یکی از مهم‌ترین علت‌های کشیدن دندان نبود فضای کافی در قوس دندانی است. گاهی به هم فشرده بودن دندان‌ها در فک‌ها آنقدر زیاد است که همه دندان‌ها در یک قوس جا نمی‌گیرند و ارتودنتیست چاره‌ای جز کشیدن دندان نمی‌بیند.

آیا در درمان ارتودنسی مجبور به کشیدن دندان‌ها هستیم؟  آیا در درمان ارتودنسی مجبور به کشیدن دندان‌ها هستیم؟

در مواقعی هم ممکن است که با ارتودنسی بتوان تمام دندان‌ها را در قوس دندانی جای داد، ولی احتمال نگه داشتن همه آنها به پایداری و بافت لثه و زیبایی دندان‌ها آسیب وارد کند. به عنوان مثال، گاهی برای راندن دندان‌ها به جلو نیاز به فضا وجود دارد که این فضا با کشیدن دندان‌ ایجاد می‌شود. در مواردی نیز برای این که دندان‌ها پس از ارتودنسی به حالت اول برنگردند بیمار باید به کشیدن دندان رضایت دهد.

اگر ارتودنسی در سنین پایین انجام شود احتمال نیاز به کشیدن دندان‌ها کمتر است. یکی از کارهایی که در این موارد می‌توان انجام داد این است که با یک وسیع کننده کام یا سقف دهان را گشادتر کرد و به این ترتیب فضای کافی را در دهان به وجود آورد. اما این کار تنها در افراد با سن کم امکان پذیر است و با بالا رفتن سن چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند. آورد

 

کشیدن دندان‌هایی که کاملاً از لثه بیرون آمده‌اند کار ساده‌ای است، اما در مواردی مانند دندان عقل کشیدن دندان‌ها به جراحی نیز نیاز پیدا می‌کنند. دندان‌های عقل به دندان‌های آسیا فشار وارد می‌کنند یا بیش از نیمی از آنها در لثه باقی می‌مانند. احتمال انحراف در رویش دندان‌های عقل یا نهفته بودن آنها بسیار زیاد است که بر روی دندان‌های مجاور نیز اثر می‌گذارد. با این حال نباید دندان‌های عقل را عامل کج شدن و به همین ریختن دندان‌های جلویی به حساب آورد. اما در مواردی نیز باید در نظر داشت که فشار دندان‌های عقل نمی‌تواند آنقدر شدید باشد که روی دندان‌های جلویی تأثیر بگذارد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که دندان‌های عقل درمان ارتودنسی را مختل می‌کنند. در بسیاری موارد هم دندان‌های عقل به شکلی بی‌ضرر و مرتب و منظم در می‌آیند.

وقتی دندان‌ها قبل از این به ‌هم فشرده و فک درست رشد کرده باشد، پیشنهاد متخصص این است که دندان‌های عقل قبل از خارج شدن از لثه جراحی شوند. در مواردی هم پیش از ارتودنسی لازم است که برای پیشگیری از یک سری از مشکلات دندان‌های عقل کشیده شوند.

اگر قصد انجام ارتودنسی دارید، نگران دندان‌های عقل خود نباشید. تشخیص در مورد دندان‌های عقل در زمان ارتودنسی باید به متخصص سپرده شود. هر فرد درمان ارتودنسی مخصوص به خود را با توجه به شکل و فرم دندان‌ها و مشکلات و نقص‌هایش دارد. نمی‌توان با توجه به درمان‌های ارتودنسی که تا کنون در اطراف خود دیده‌ایم در مورد دندان‌های خودمان نیز همان نسخه را تجویز کنیم. منطقی نیست که اگر فردی که شرایطش شبیه به ما است و ارتودنتیست دندان‌هایش را کشیده است ما نیز باید دندان‌ بکشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید