آیا درمان ارتودنسی عوارض خاصی را به دنبال دارد؟

چرا دندانپزشکان درمان ارتودنسی را پیشنهاد می کنند؟

درمان ارتودنسی یکی از شیوه های نسبتا جدید در اصلاح عیوب فکی است که کار خود را با مرتب کردن ردیف های دندانی انجام می دهد. تمام انواع درمان های پزشکی علاوه بر خدماتی که به بیماران می کنند عوارضی نیز به دنبال دارند که البته با مشورت با پزشک و یافتن بهترین شیوه ها برای آن ها می توان عوارض جانبی را به حداقل رساند.

ارتودنتیست ها با معاینه کامل بیمار و تشخیص ناهنجاری های دندانی و با توجه به جدید ترین و به روز ترین متدها، مناسب ترین درمان را برای کیس های مختلف ارتودنسی پیدا کرده و آن ها را تجویز می کنند.

تاثیرات مثبت درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی در صورتی که درست و به موقع انجام شود اثرات مثبت بسیاری بر سلامت و ظاهر افراد دارد. کم ترین تاثیری که این نوع از درمان دارد، دادن لبخندی زیبا و دلنشین است؛ این درمان علاوه بر مسائل ظاهری خدمات زیادی را در جهت  اصلاح ناهنجاری های دهانی، تنفسی و جویدن انجام می دهد.

آیا درمان ارتودنسی عوارض خاصی را به دنبال دارد؟  آیا درمان ارتودنسی عوارض خاصی را به دنبال دارد؟

معایب و عوارض درمان ارتودنسی

همانند بیشتر درمان های پزشکی، ارتودنسی نیز دارای معایب و ایراداتی است؛ اما باید دانست که به دست آوردن زیبایی و سلامتی هزینه هایی دارد که باید آن را پرداخت کرد. عوارض به جای مانده از ارتودنسی نیز از همین هزینه هاست که ممکن است مجبور به پرداخت آن ها باشیم.

یکی از مهم ترین اثرات ارتودنسی خصوصا در ابتدای فرآیند درمان، درد های دهانی و فکی است که گاهی بسیار آزار دهنده هستند. این دردها با مسکن  تا حدودی کم می شوند و بهتر است بدانید با مرور زمان نیز تا حد بسیاری حل می گردند، پس صبور و شکیبا باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از درمان خود بگیرید.

بهداشت دهان و دندان ها در درمان ارتودنسی یکی از چالش ها محسوب می شود که در صورت عدم رعایت و مسواک زدن با شیوه هایی که ارتودنتیست به شما آموزش می دهد، ممکن است عوارض شدید و گاه جبران ناپذیری را برای دندان ها ایجاد کند. پوسیدگی و جرم گرفتن دندان ها از این دست عوارض هستند که تنها با یک مسواک زدن ساده و صحیح در طول روز می توان جلوی آن ها را گرفت.

یکی از عوارضی که احتمال بروز آن در اثر درمان ارتودنسی بسیار پایین است، کوتاه شدن ریشه دندان به علت حرکت آن در قسمت لثه و فک است. البته جای نگرانی نیست تنها 3 درصد از افرادی که درمان ارتودنسی را انجام می دهند ممکن است به این ناهنجاری مبتلا شوند.

گاهی اوقات و به دلایل مختلف، از جمله به پایان نرساندن فرآیند درمان و یا عدم توجه به توصیه های ارتودنتیست، ممکن است درمان ارتودنسی بازگردد و ترتیب دندان ها بهم بخورد. بازهم جای نگرانی نیست، چرا که اگر جزء دسته ای باشید که به توصیه های پزشک عمل می کنند، گرفتار چنین موضوعی نخواهید شد.

ایراداتی که برای تکلم افراد در حین فرآیند درمان ایجاد می شود نیز از دسته مشکلاتی است که بیماران بسیاری با آن سروکار دارند. این مسئله خصوصا برای نوجوانان که در سنین خاصی  قرار دارند و به ظاهر و نحوه حرف زدن خود در جمع های دوستانه خود اهمیت بیشتری می دهند، مشکلات جدی تری را ایجاد می کند و ممکن است حتی کاهش اعتماد به نفس را به همراه بیاورد.

به دلیل طولانی بودن فرآیند، درمان ارتودنسی نیازمند همکاری بسیار زیاد بیمار با ارتودنتیست است. عدم همکاری این دو گاهی مسائلی را پیش می آورد که به نفع بیمار نیست و در پیشرفت درمان ارتودنسی اختلالاتی را ایجاد می کند.

در کل خطاهای حاصل از درمان ارتودنسی را می توان به دو دسته خطای پزشک و خطای بیمار تقسیم کرد. از آنجایی که هم بیمار و هم ارتودنتیست در پروسه درمان سهم زیادی دارند با تعامل با یکدیگر باید خطاهایی از این دست را به حداقل برسانند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید