آیا باید در زمان بارداری از درمان ارتودنسی اجتناب کرد؟

آیا باید در زمان بارداری از درمان ارتودنسی اجتناب کرد؟

بارداری و ارتودنسی

دوران بارداری یکی از سخت‌ترین مراحلی زندگی زنان است. اگر در طی درمان ارتودنسی خود متوجه شدید که باردار شده‌اید، دلیلی وجود ندارد که درمان خود را متوقف کنید. انجام درمان ارتودنسی در دوران بارداری به طور کامل ایمن است و کاری که شما باید بکنید این است که پزشک معالج خود را از این خبر آگاه سازید. پزشک معالج تغییرات لازم را در برنامه و دوره درمان شما ایجاد خواهد کرد.

به دلیل اینکه برای گذاشتن براکت‌ها به استفاده از مواد بی‌حسی یا آرام‌بخش نیاز نیست، نگرانی از این بابت نیز نباید وجود داشته باشد.

آیا باید در زمان بارداری از درمان ارتودنسی اجتناب کرد؟  آیا باید در زمان بارداری از درمان ارتودنسی اجتناب کرد؟

نکته مهمی که خانم‌های باردار باید مد نظر داشته باشند این است که در ارتودنسی همواره دندان‌های خود را تمیز نگه دارند و بهداشت دهان و دندان خود را با دقت رعایت کنند. در زمان بارداری به علت تغییرات هورمونی در بدن، واکنش بدن به پلاک و باکتری عوض می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های لثه افزایش می‌یابد و باید مد نظر داشت که زنان باردار در استفاده از داروها محدودیت مصرف دارند. به طور کلی، وقتی خانمی باردار است، همواره باید مراقبت بیشتری از سلامت دهان و دندان خود داشته باشد، زیرا عوامل ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه و عوارضی مانند زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد را در پی خواهد داشت.

موارد منع ارتودنسی در دوران بارداری کدام است؟

رادیولوژی از دندان در دوران بارداری باید به بعد از اتمام این دوره موکول شود. اگر هنوز درمان ارتودنسی را آغاز نکرده‌اید، بهتر است پس از پایان دوره حاملگی به پزشک معالج مراجعه کنید. عکس گرفتن از دندان‌ها برای تشخیص نوع عارضه در بیشتر موارد ضروری است و همان طور که همه می‌دانند اشعه ایکس برای زنان باردار و جنین مضر است.

یکی از مواردی که باید به آن دقت داشته باشید این است که زنان در سه ماهه نخست بارداری حالت تهوع دارند و وجود سیم و پلاک در دهان آنها ممکن است این حالت را تشدید کند. اما این حالت پس از سه ماه از بین می‌رود و می‌توان ارتودنسی را ادامه داد. اگر در مواردی لازم باشد که در زمان ارتودنسی دندانی کشیده شود، به جز در سه ماهه اول و آخر بارداری، فرد بدون نگرانی می‌تواند این کار را انجام دهد.

در زمان ارتودنسی و گذاشتن براکت و پلاک در دندان فرد نیازی به مصرف دارو یا رعایت رژیم غذایی خاص ندارد. تنها در ابتدای کار است که بعد از گذاشتن براکت باید غذاهای نرم بخورد. بهتر است چند روز پیش از زایمان، درمان ارتودنسی را موقتاً متوقف کنید، زیرا تا ماه‌ها بعد ممکن است زمانی برای مراجعه به پزشک و کنترل و بررسی آنها نداشته باشید.

در طول دوران حاملگی، با تغییرات هورمونی که در فرد ایجاد می‌شود، بافت لثه و اطراف دندان تحت تأثیر قرار می‌گیرند و همچنین شرایط روانی فرد دچار تحولات می‌شود؛ بنابراین، ممکن است به خاطر افسردگی یا بی‌حوصله شدن و یا مشکلات دیگر، فرد نتواند دستورات بهداشتی را درست رعایت کند یا در استفاده از کش‌ها یا رعایت سایر دستورات همکاری کافی نداشته باشد. رعایت نکردن بهداشت ممکن است موجب تورم و مشکلات زیادی در لثه‌ها شود و بر ارتودنسی تأثیر بگذارد. باید در نظر داشت که رژیم غذایی زنان باردار حائز اهمیت است و خوردن و جویدن با وجود بودن براکت‌ها در دهان سخت می‌شود.

در کل، اگر خانم‌های باردار با برنامه‌ریزی عمل کنند و همکاری دقیق را با پزشک معالج خود داشته باشند، هیچ مشکلی با ارتودنسی در دوران بارداری وجود نخواهد داشت. تنها باید در انتخاب متخصص ارتودنسی حساسیت‌های لازم را به خرج دهند و ارتودنتیستی را انتخاب کنند که توان علمی و عملی رعایت نکات مهمی درمان ارتودنسی در حین بارداری را داشته باشد.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید