آشنایی گام به گام با مراحل درمانی ارتودنسی

آشنایی گام به گام با مراحل درمانی ارتودنسی

درمان ارتودنسی از ابتدا تا انتها

درمان ارتودنسی نوعی شیوه درمانی است که بر مرتب کردن دندان ها و اصلاح ناهنجاری های فکی صورتی از آن استفاده می شود. در این نوع درمان متخصص ارتودنسی با قرار دادن سیم ها و بریس ها بر روی دندان های بیمار، به مرور جایگاه دندان ها را در دهان او اصلاح می کند. ارتودنسی علاوه بر زیبا سازی ظاهری مشکلاتی از قبیل باز ماندن دهان در هنگام خواب، مشکلات جویدن و بسیاری دیگر از ناهنجاری های دهانی را حل می کند.

این درمان مناسب چه افرادی است؟

زمانی که افراد به بلوغ می رسند و رشد دندان های دائمی آن ها تا حدودی تکمیل می شود به علت رعایت نکردن برخی مسائل و یا گاهی نیز به صورت ژنتیکی، با مسائلی از قبیل رشد دندان ها در مکان های نادرست و یا به صورت نامرتب روبرو می شوند. همانطور که داشتن اندامی زیبا و سالم برای تمام انسان ها حائز اهمیت است، داشتن لبخند زیبا و آرایش دندانی مرتب نیز دلخواه هرکسی است. درمان ارتودنسی با شیوه های مدرن و به روز خود، لبخندی زیبا و ظاهری مناسب را به افراد ارائه می دهد.

ارتودنتیست ها راهکارهایی را برای بهبود شکل ظاهری صورت و فک افراد پیشنهاد می دهند، یکی از این راهکارها درمان های ارتودنسی است. ارتودنسی به دو صورت دائم و موقت وجود دارد و ارتودنتیست با توجه به شرایط بیمار یکی از این دو روش را برای درمان پیشنهاد می دهد. این شیوه ها از گذشته تا کنون به روز شده اند و ابزارهایی نیز برای ایجاد اثرات بیشتر و عوارض جانبی کمتر در درمان ارتودنسی ابداع شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

آشنایی گام به گام با مراحل درمانی ارتودنسی  آشنایی گام به گام با مراحل درمانی ارتودنسی

مراحل مختلف درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی نیز مانند سایر درمان ها دارای مراحلی است که در این مقاله به ارائه شرح کلی از آن ها می پردازیم. به دلیل این که درمان با ارتودنسی با توجه به شدت ناهنجاری ها، بسیار سخت و هزینه بر است و زمان طولانی برای ایجاد نتایج اثر بخش نیاز دارد، همکاری بیمار با ارتودنتیست و راهکارهای او از ضروریات موفقیت در این کار به حساب می آید.

اولین جلسه به دادن مشاوره های درمانی و یافتن شیوه های مناسب برای درمان اختصاص پیدا می کند، در این جلسه دکتر دندان های فرد را بررسی کرده و عوارض جانبی و اثرات درمان بر روی بیمار را به او توضیح می دهد. ضمن این که نوع دندان و سلامت لثه معاینه می شود، پوسیدگی های دندانی نیز یافته می شود تا پزشک در ابتدا برای برطرف سازی آن ها اقدام نماید.

جلسه دوم حضور فرد در مطب دندانپزشکی، به اصلاح پوسیدگی ها و مشکلات حفره دهانی سپری می شود و در صورت وجود جرم دندان ها جرمگیری می شوند.

دنداپزشک معالج در مرحله بعد اقدام به قالب گیری از دندان ها می کند تا بتواند با شناسایی ترتیب دندان ها و شکل ناهنجاری ها، اقدامات لازم را برای درمان انجام دهد. در این مرحله ارتودنتیست نوع مناسب درمان را برای بیمار انتخاب می کند.

اگر نوع درمان انتخابی، ارتودنسی ثابت باشد، مرحله بعدی قرار دادن بریس ها و سیم ها در دهان است که پروسه ای طولانی دارد و مستلزم همکاری بیمار و ارتودنتیست است. در صورت تشخیص دکتر برای انجام ارتودنسی متحرک و استفاده از الاینرهای متحرک، در همان مرحله مشاوره قالبگیری نیز انجام می شود.

در صورت درمان به شیوه دائم بیمار برای معاینه و اصلاح جای بریس ها و سیم ها هر 2 تا 3 ماه باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کند و در صورت پیش آمدن مشکلاتی برای ابزار ارتودنسی خود با او تماس بگیرد.

یکی از جلسات پایانی، متخصص ارتودنسی اتمام فرآیند درمان با بریس ها را اعلام کرده و با انجام عمل دیباند آن ها را از دهان خارج می کند. مراجعه به ارتودنتیست پس از این مرحله به منظور انجام فلوراید تراپی و جرمگیری ضروری است. در این گام عکس پیش از درمان و پس از درمان به بیمار نشان داده می شود تا او تاثیر و معجزه درمان ارتودنسی را در زیبایی و سلامت خود مشاهده کند.

پس از اتمام این فرآیند به منظور تثبیت اثرات درمان از ریتینر استفاده می شود که ارتودنتیست بهترین آن را با توجه به شرایط و سن بیمار تجویز می کند. استفاده از ریتینر ها مدت زمان مشخصی ندارد و یک اصل کلی در مورد آن می گوید اگر می خواهید همیشه زیبا بخندید ریتینر ها را در دهان خود نگهدارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید