آشنایی با وجه تمایز ارتودنتیست و دندانپزشک

آشنایی با وجه تمایز ارتودنتیست و دندانپزشک

از ارتودنتیست و دندان پزشک چه می دانید؟

رشته دندانپزشکی سیزده شاخه دارد که بسیاری از افراد معمولی از آن اصلاً خبر ندارند. برخی افراد که درد دندانشان آنها را عاصی کرده است، تنها به این فکر می‌کنند که چه کار کنند از شر درد خلاص شوند و ممکن است ناآگاهی آنها موجب شود که پزشک معالج مناسب مشکل خود را انتخاب نکنند. از رشته‌های مختلف دندانپزشکی می‌توان به متخصص درمان ریشه دندان، پاتولوژیست فک و دهان و صورت، رادیولوژیست فک و دهان و صورت، جراح فک و دهان و صورت، دندانپزشکی کودکان، متخصص بیماری‌های لثه و بافت‌های نگه دارنده دندان، متخصص پروتزهای دندانی، دندانپزشک ترمیمی و زیبایی، متخصص تشخیص و بیماری‌های دهان و متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست اشاره کرد.

درمان مواردی مانند ترمیم، عصب کشی و ناراحتی‌های شدید لثه هر کدام باید توسط متخصصان این رشته انجام شوند و درمان ناهنجاری‌های فک و نامرتب بودن دندان‌ها در حیطه وظایف دندانپزشک‌های عمومی نیست.

دندانپزشکی که به او جراح دندانپزشک می‌گویند باید دوره شش ساله را گذرانده و مدرک عمومی را کسب کرده باشد و در این صورت قادر به انجام تمام اعمال دندانپزشکی به استثنای موارد خیلی پیچیده مشکلات دهان و دهان و همچنین ناهنجاری‌های فک خواهد بود.

آشنایی با وجه تمایز ارتودنتیست و دندانپزشک  آشنایی با وجه تمایز ارتودنتیست و دندانپزشک

افراد در زمان پیش آمدن مشکل برای دندان‌هایشان به ویژه ناهنجاری‌های جدی باید سعی کنند درمان آن را به متخصص بسپارند، زیرا اگر درمان آنها مناسب انجام نشود، ممکن است به کشیده شدن دندان و مشکلات و عواقب بعدی برای آنها منجر شود.

نحوه تشخیص ارتودنتیست از دندانپزشک

ارتودنسی نخستین رشته تخصصی از دندانپزشکی است که اقدام به تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های دندانی، فک و صورت می‌کند و به عبارت ساده‌تر، مرتب کردن به هم ریختگی دندان‌ها در حیطه وظایف و تخصص ارتودنتیست است.

متخصصان ارتودنسی دندانپزشکانی هستند که بعد از پایان دوره شش ساله عمومی با قبول شدن در امتحان رزیدنتی موفق به ورود و گذراندن دوره آموزش سه ساله در زمینه درمان ناهنجاری‌های فک می‌شوند. مرتب کردن دندان‌ها در حیطه وظایف ارتودنتیست است و نباید توسط افراد غیر متخصص انجام شود، گاهی ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای فرد به وجود بیاید.

تمام دندانپزشکان در زمان تحصیل برای درمان‌های ساده ارتودنسی با دستگاه‌های متحرک مهارت به دست می‌آورند، اما کسب مهارت عملی برای بیشتر درمان‌های ارتودنسی به ویژه دستگاه‌های ثابت تنها مختص متخصصان ارتودنسی است.

راه حل ساده تشخیص ارتودنتیست از دندانپزشک توجه به عنوانی است که روی تابلو سر در دندانپزشکی نوشته شده است. «متخصص ارتودنسی» مخصوص دندانپزشکی است که تخصص ارتودنسی را در دانشگاه‌های معتبر گذرانده است. باید توجه داشت کلماتی مانند «ارتودنسی»، «زیبایی» و «عضو انجمن ارتودنسی» هیچ کدام به تنهایی گواهی بر داشتن تخصص در این زمینه نیست. به همین دلیل، باید در زمان ورود به مطب و گرفتن وقت و مخصوصاً شروع درمان اطمینان حاصل کنید که پزشک مناسب را برای درمان مشکل خود انتخاب کرده‌اید.

گرایش مردم به درمان‌های زیبایی در سال‌های اخیر سبب شده است که تعدادی از دندانپزشک‌ها اقدام به تبلیغ و گاهی درمان‌هایی بکنند که از نظر اصول علمی کار درست و صحیحی نیستند و گاهی غیر ممکن نیز به نظر می‌رسند. متأسفانه خیلی از تبلیغاتی که شما را ترغیب به ارتودنسی سریع و نامرئی می‌کنند مبانی علمی ندارند.

یکی از اداعاهای گمراه کننده افراد ناآگاه درمان ارتودنسی در یک جلسه است. در این روش پزشک به هم ریختگی دندان‌ها را از طریق تراش و اضافه کردن به دندان‌ها اصلاح می‌کند. هر چند این روش ممکن است برای برخی بیماران مناسب باشد، اما در بسیاری از موارد شیوه درمانی مناسبی نیست و حتی ممکن است سلامت دندان‌های فرد را به خطر بیاندازد.

زمانی که دچار مشکلات و ناهنجاری‌های دهانی، دندانی یا فکی شدید، پیش از انجام هر اقدام درمانی از تخصص پزشک معالج خود مطمئن شوید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید